اشکذر خبر – علی مشیری: حق در اصطلاح عبارت است از توانایی که شخصی بر چیزی یا شخصی داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر حق همان توانایی است که قانون به اشخاص اعطاء کرده تا به‌موجب آن بر شخص، مال و یا موضوعی سلطه داشته باشند. با این تعریف می‌توان پی برد که حقوق شهروندی جزو حقوق ذاتی […]

اشکذر خبر – علی مشیری: حق در اصطلاح عبارت است از توانایی که شخصی بر چیزی یا شخصی داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر حق همان توانایی است که قانون به اشخاص اعطاء کرده تا به‌موجب آن بر شخص، مال و یا موضوعی سلطه داشته باشند.

با این تعریف می‌توان پی برد که حقوق شهروندی جزو حقوق ذاتی هر انسان است که قابل‌انتقال نبوده و نمی‌توان آن را تقسیم کرد.

یکی از حقوق شهروندی حق مسکن و ایجاد شرایطی یکسان از سوی دولت برای مسکن دار شدن تمام افراد جامعه است.

به‌موجب قانون اساسی و با نگاهی اجمالی به شرح وظایف وزارت راه و شهرسازی می‌توان دریافت که این امر وظیفه‌ی است که بر عهده‌ی این وزارتخانه گذاشته‌شده است.

به‌عبارت‌دیگر اتخاذ و اعمال سیاست‌ها، تنظیم برنامه‌های جامع و هماهنگ برای تعیین مراکز جمعیت، ایجاد تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهرها در کشور، تامین مسکن و توسعه، بهبود استانداردهای کمی و کیفی مسکن با توجه به اهداف و مقتضیات توسعه‌ی اقتصادی کشور و همچنین ایجاد هماهنگی و تمرکز در تهیه و اجرای طرح‌ها و ساختمان‌های دولتی جزو وظایف محوله‌ی به این وزارتخانه است.

 

اما در شهرستان اشکذر با وجود سه شهرک و ۱۳۰ واحد مسکن مهر (صرف‌نظر از نارضایتی مالکان) و با وجود اینکه شاهد رکود در بخش‌های مختلف اقتصاد و به‌ویژه بخش مسکن در کشور هستیم حال و هوای مسکن خوب نیست و مردم اشکذر برای خانه‌دار شدن باید مبلغ گزافی را پرداخت کنند.

به‌رغم مساعدت‌های شورای شهر و شهرداری اشکذر در جهت تسهیل روند دریافت پروانه‌ی ساخت مسکن و… اما شاهد رشد روزافزون قیمت زمین در این شهرستان هستیم تا اینکه این مسئله به یک مسئله‌ی بغرنج برای مردم این دیار تبدیل‌شده است.

 

اما حلقه‌ی مفقوده‌ی این جریان کجاست؟ و چیست؟

تا حدودی شاید بتوان رشد قیمت زمین و به‌ویژه اجاره بها را به‌حساب مهاجرپذیر بودن استان یزد و به‌تبع آن شهرستان اشکذر گذاشت، اما این‌همه‌ی مسئله نیست.

در تحقیقی که نگارنده در پی نوشتن این یادداشت داشته (از مسئولان، مردم بومی و…) همگی به این نکته اشاره داشتند که نبود زمین کافی برای ساخت‌وساز از جمله مسائلی است که به گران شدن قیمت زمین منجر شده. هر چند هنوز مقدار زیادی از زمین‌های زرین‌شهر ساخته نشده اما مردم و حتی ساکنان این منطقه نیز از عدم ارائه‌ی خدمات (آسفالت و…) ناراضی‌اند و همین نکته موجب می‌شود تا دیگر مالکان، بیشتر تن به اجاره‌نشینی دهند تا صاحب‌خانه شدن.

پس از تصمیم به جا و منطقی شورای شهر و اجرای آن توسط شهرداری مبنی بر ممنوعیت قطع درختان باغات و تغییر کاربری اراضی کشاورزی شاهد رشد قیمت زمین‌های مسکونی بودیم که با توجه به تجربه‌ی عرضه‌ی زمین توسط اداره راه و شهرسازی در دوره‌های قبل و تاثیر آن در شکستن حباب قيمت زمین می‌طلبد مسئولان شهری و به‌ویژه مسئولان اداره کل راه و شهرسازی با توجه به زمان طولانی از احداث و واگذاری زمین آخرین شهرک (زرین‌شهر)، در پی عرضه‌ی زمین به شهروندان اشکذری برآیند و البته این بار با کنترل و نظارت دقیق‌تر تا شاهد مشکلاتی ازجمله بلاتکلیفی در ساخت و تملک زمین واگذاری شده نباشیم.

 

کلام آخر

 

با توجه به حقوق حقه‌ی تمام شهروندان در حق مسکن و خانه‌دار شدن و با توجه به گستره‌ی جمعیت شهرستان اشکذر یکی از نکاتی که می‌تواند به شکسته شدن حباب قیمت مسکن و زمین مسکونی منجر شود واگذاری زمین و ایجاد شهرکی جدید، البته با دقت و نظارتی بیشتر است به‌طوری‌که چنانچه شهروندی زمینی را گرفت و تا مدت‌زمان محدودی نساخت و تملک نکرد مجبور به پس دادن زمین شده و در مقابل شهرداری، سازمان آب، مخابرات و… نیز پس از واگذاری زمین به شهروندان در اقدامی جهادی تمام امکانات زیر بنایی را برای ساخت و سکنی گزینی افراد فراهم آورند.

امید است با اتخاذ تصمیم مناسب از سوی مسئولان شهری شاهد رشد و شکوفایی شهر اشکذر و از سوی دیگر صاحب‌خانه شدن شهروندانی شویم که به جد پای نظام جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند و از هیچ کمکی در حق نظام کوتاهی نکرده‌اند.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/bhgFY