رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشکذر گفت: آب انبار اسماعیل میراث ماندگاری در دل تاریخ به یادگار مانده است.

به گزارش اشکذر خبر،جمالیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: آب انبار اسماعیل میراث ماندگار در دل تاریخ است که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است و مانند نگینی در کویر یزد می‌درخشد.

او بیان کرد: این آب انبار از جمله بنا‌های درون محله‌ای است که به صورت مجموعه در کنار کاروانسرا و مسجد ساخته شده همچنین این مجموعه با توجه به رفت و آمد کاروانیان و استراحتگاه مناسب از رونق خوبی برخوردار بوده است.

جمالیان اظهار داشت: این آب انبار محلی برای مبادله کالا و اقامه نماز بوده است همچنین برای تجید قوا و ادامه مسیر استفاده می‌شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: از مسجد این آب انبار تنها قسمتی باقی مانده است و قسمت سقف و دیوار‌های آن دوباره در سال ۱۴۰۱ با تلاش اداره میراث فرهنگی شهرستان اشکذر به سبک معماری خود اثر تاریخی بازسازی و مرمت شده است.

جمالیان اظهار داشت: کاروانسرا نیز در حال حاضر با کاربری خانه در کنار آب انبار قرار دارد و قسمت‌هایی نیز به آن الحاق شده است که زیبایی این اثر تاریخی را بیشتر کرده است.

او تصریح کرد: این مجموعه به آثار تاریخی دیگر مانند آسیاب آبی، حسینیه سفید، مسجد حاجی رجبعلی، قلعه تاریخی اشکذر، امامزاده مراد و آب انبار ابوالهادی، نزدیک است که می‌تواند یک واحد خدماتی و گردشگری باشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: آب انبار اسماعیل در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ۳۲۸۱۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/Istaw
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان