جلال الدین شریعتمدار رئیس این اداره از آغاز هشتمین فاز واکسیناسیون رایگان نیوکاسل طیور خانگی در شهرستان اشکذر خبر داد.

به گزارش اشکذر خبر؛ جمال الدین شریعتمدار در مورد بیماری نیوکاسل گفت: این بیماری واگیردار علاوه بر اینکه می تواند گله مرغ و خروس ها را درگیر کند، توانایی سرایت به سایر ماکیان مانند بوقلمون ، اردک، غاز، بلدرچین ، قرقاول ، کبوتر و حتی پرنده های زینتی مانند طوطی سانان را دارد. بنابراین باید این بیماری را کاملا جدی بگیریم چون امکان سرایت آنها از پرنده های وحشی نیز به گله طیور بومی و صنعتی وجود دارد.

مسئول شبکه دامپزشکی در ادامه افزود: به منظور کاهش خسارت و تلفات ناشی از شیوع بیماری نیوکاسل و حمایت از پرورش دهندگان و تولید کنندگان طیورصنعتی و بومی، طرح رایگان واکسیناسیون آشامیدنی نیوکاسل مختص طیور خانگی اجرا در حال اجرا می باشد.

 

شریعتمدار اظهار کرد: پیش بینی می شود در این طرح بیش از ۷۵ هزار قطعه طیور خانگی با هدف پیشگیری از این بیماری، واکسن نیوکاسل را به صورت آشامیدنی دریافت کنند.

 

وی در پایان ضمن اشاره به اهمیت این واکسیناسیون در کاهش روند این بیماری اظهار داشت: علائمی نظیر سرفه کردن ، نفس نفس زدن و اسهال سبز رنگ از علائم شایعترین علائم این بیماری است که پرورش دهندگان طیور می بایست به این موارد توجه نمایند.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/q1MD5