چندی پیش اداره حفاظت محیط زیست استان یزد در نامه ای به فعالان محیط زیست اشکذر که سالهاست مخالف احداث واحد آلاینده شیشه مظروف در این شهرستان هستند؛ خواستار حضور آنها در بازدیدی از یک واحد صنعتی تولید شیشه در شهرستان مراغه شده بود تا شاید این بازدید موجب نرمش آنها و کوتاه آمدن از مخالف شدید با احداث کارخانه شیشه مظروف شود. موضوعی که محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر هم ضمن مخالفت با آن در گفتگو با بشارت یزد گفت: تلاش کمیسیون ماده یازده برای بازدید از کارخانه شیشه مراغه به جز ایجاد هزینه دردی از مردم دوا نمی کند. نظر تخصصی کارشناسان محیط زیست در مخالفت با احداث کارخانه شیشه مظروف اشکذر نمی تواند با بازدید کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک از مراغه نادیده گرفته شود.

به گزارش اشکذر خبر به نقل از بشارت یزد؛ چندی پیش اداره حفاظت محیط زیست استان یزد در نامه ای به فعالان محیط زیست اشکذر که سالهاست مخالف احداث واحد آلاینده شیشه مظروف در این شهرستان هستند؛ خواستار حضور آنها در بازدیدی از یک واحد صنعتی تولید شیشه در شهرستان مراغه شده بود تا شاید این بازدید موجب نرمش آنها و کوتاه آمدن از مخالف شدید با احداث کارخانه شیشه مظروف شود. موضوعی که محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر هم ضمن مخالفت با آن در گفتگو با بشارت یزد گفت: تلاش کمیسیون ماده یازده برای بازدید از کارخانه شیشه مراغه به جز ایجاد هزینه، دردی از مردم دوا نمی کند. نظر تخصصی کارشناسان محیط زیست در مخالفت با احداث کارخانه شیشه مظروف اشکذر نمی تواند با بازدید کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک از مراغه نادیده گرفته شود.

در این راستا، محمد حسن طالبیان اشکذری مدیر عامل موسسه حامیان حیات پاک اشکذر که یکی از دعوت شدگان محیط زیست یزد برای بازدید از کارخانه شیشه مراغه بود در نامه ای به سید رضا نورانیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ضمن تاکید بر مخالفت قاطع کارشناسان محیط زیست در کنار مردم و ائمه جمعه شهرستان اشکذر با احداث کارخانه شیشه مظروف به دلیل آلایندگی های بسیار، بازدید از واحدهای تولیدی شیشه در شهرهای دیگر کشور را امری نادرست دانست که هیچ تاثیری در رد نظرات کارشناسی ندارد.

در متن این نامه آمده است: «عطف به نامه شماره ۲۶۲۶۸/۰۱-۱۲۱ مورخ ۲۴/۱۱/۱۴۰۱ با موضوع معرفی نماینده جهت شرکت در بازدید مشترک از واحد صنعتی مشابه شیشه های اشکذر در شهرستان مراغه، باستحضار می رساند این موضوع سال گذشته در جلسه مورخ ۰۷/۰۴/۱۴۰۰ کمیسیون ماده ۱۱ مطرح و مقرر گردیده بود تیم کارشناسی متشکل از نمایندگان فرمانداری اشکذر، سازمان صمت، شرکت شهرک های صنعتی و محیط زیست موضوع را بررسی و در صورت امکان، بازدید از واحدهای مشابه را به عمل آورده و نتیجه را ظرف مدت ۱۰ روز جهت طرح مجدد به دبیرخانه کمیسیون اعلام نمایند که به علت عدم انجام بازدید؛ مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان یزد طی نامه شماره ۷۷۲۳-۰۰/۱۲۱ مورخ ۱۲/۰۴/۱۴۰۰ در خصوص آلایندگی و حساسیت های محیط زیستی واحدهای فرآوری سیلیس و فلدسپات از اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان استعلام گرفته که نتیجه استعلام، مخالفت با استقرار کارخانه شیشه در داخل شهرک های صنعتی به دلیل مغایرت های قانونی بوده که جوابیه طی نامه شماره ۱۴۳۴/۱۴۰۰ مورخ ۱۹/۰۴/۱۴۰۰ به اداره کل محیط زیست یزد و طی نامه شماره ۱۲۱-۰۰/۸۳۱۲ مورخ ۲۰/۰۴/۱۴۰۰ به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد ارسال شده است.

مزید استحضار حضرت عالی از بدو تاسیس این واحد در شهرک صنعتی فولاد، علاوه بر مردم و مسئولان محلی که شکوائیه و مخالفت های مکرر خود را به دلیل مغایرت های قانونی استقرار صنایع آلاینده و ماهیت آلایندگی این واحد و تاثیرگذاری آن بر محیط زیست و سلامتی انسان و کشاورزی اعلام کرده و ائمه محترم جمعه مناطق اشکذر، خضرآباد، رستاق و زارچ نیز مکررا در خطبه های نمازجمعه و به صورت مکتوب با احداث این واحد مخالفت کرده اند و مردم مناطق مختلف شهرستان های اشکذر و زارچ هم مخالفت شدید و قاطع خویش را طی طومارهای جداگانه ای به ریاست محترم جمهور، دفتر نماینده محترم مجلس و استانداری تحویل داده اند. با استناد به این موارد و مخالفت های شورای تامین شهرستان اشکذر، اخطارهای متعددی که از طرف دادستان سابق و فعلی شهرستان اشکذر و مدیرعامل وقت شرکت شهرک های صنعتی استان از بدو فعالیت این واحد صادر شده و تخلفات زیاد انجام شده توسط مسئولان ذیربط، مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست یزد طی نامه شماره  ۰۰-۱۲۱ /۴۳۷۳ مورخ ۰۶/۰۳/۱۴۰۰ با صراحت به ریاست کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک اعلام کرده که موضوع شیشه مظروف و… قابلیت طرح در کمیسیون را ندارد. بنابر توضیحات فوق، ضمن اعلام عدم نیاز به بازدید میدانی، مجددا مخالفت صریح ، شدید و قاطع خود را با احداث این واحد اعلام داشته و تاکید می نماید که اولا: با توجه به طی شدن تمام مراحل قانونی، این بازدید ضرورتی ندارد و به جز ایجاد هزینه، دردی از مردم دوا نمی کند. ثانیا: آیا به قوانین و مقررات پایبند بوده یا نبوده؟ ثالثا: آلودگی این گونه واحدها از طریق بازدید میدانی و چشم نتیجه بخش نبوده و مبنای علمی ندارد و در این زمینه باید نظرات کارشناسان محیط زیست، استادان دانشگاهی، متخصصان ریه و بیماری های تنفسی و طب کار و هم چنین قانون هوای پاک، ملاک و معیار تصمیم گیری باشد تا بتوان از این طریق افکار عمومی را قانع کرد.

مستدعی است بیش از این با عواطف و احساسات مردم بازی نکنید و پرونده مذکور را مختومه نمایید. در غیر این صورت عواقب آن بر عهده متولیان امر خواهد بود و این موسسه حق پیگیری حقوقی و قضایی خود را محفوظ می‌دارد.»

 

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/HmesS