به اشکذر نیوز، سرهنگ “اردوان قاسمی” در گفت‎وگو با ایسنا، تصریح کرد: خوشبختانه در چهار ماهه ابتدایی امسال تعداد تصادفات منجر به فوت در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد كاهش نشان داده است. وی با اشاره به کاهش هشت درصدی تصادفات جرحي و نیز کاهش شش درصدی مجروحان ناشی از تصادفات، […]

رییس پلیس راهور یزد

به اشکذر نیوز، سرهنگ “اردوان قاسمی” در گفت‎وگو با ایسنا، تصریح کرد: خوشبختانه در چهار ماهه ابتدایی امسال تعداد تصادفات منجر به فوت در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد كاهش نشان داده است.

وی با اشاره به کاهش هشت درصدی تصادفات جرحي و نیز کاهش شش درصدی مجروحان ناشی از تصادفات، عنوان کرد: با این حال آمارهای پزشكي قانوني بیانگر افزایش هشت درصدی فوتي‏های تصادفات استان است.

قاسمی گفت: براساس آمارها بیشترین مقصر در تصادفات روی داده در استان رانندگان سواری‎ها با فراوانی 62 درصد بوده‎اند که در این بین رانندگان خودوری پراید بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‎اند.

وی با بیان این که در 28 درصد از تصادفات نیز راكبان موتورسيكلت مقصر شناخته شده‎اند، تاکید کرد: البته متاسفانه در مجموع، در 71 درصد از تصادفات روی داده در چهارماهه نخست امسال، يك سوی حادثه، وسيله نقلیه‌ی موتورسيكلت قرار داشته است.

راکبان موتور و عابران پیاده، 88 درصد فوتی‎های تصادفات

رییس پليس راهور استان آمار متوفيان تصادفات شهری گفت: تصادفات چهار ماه اول سال جاری منجر به مرگ 42 درصدی عابر پياده و 46 درصد موتورسواران شده است و هرچند 27 درصد کاهش فوتي‌هاي عابرپياده را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‎ایم ولي متوفيان موتورسيكلت نسبت به سال قبل، 71 درصد رشد آمار داشته است.

وی علت افزايش فوتی‎های در بین راکبان موتورسيكلت در تصادفات را چنین توضیح داد: به دنبال اقدامات سال گذشته پلیس در رابطه با برخورد با موتورسیکلت‎های متخلف، شاهد مهار شدن تصادفات در معابر شهری بودیم به نحوی که تا پايان سال 92 نیز كاهش فوتي در تصادفات موتورسواران را داشتيم.

آقایان در مورد افزایش تلفات موتورسواران جواب دهند

قاسمی ادامه داد: متأسفانه امسال اعتراضات زيادي از طريق بعضي از مسئولين در رابطه با طرح جمع‌آوري موتورسيكلت‌ها شد و البته رسانه‌هاي مختلف نیز بر این موضوع دامن زدند و این افزایش نیز نتیجه کاهش برخوردهای پلیس برای کنترل موتورسواران شهر بوده است که در این باره آقایان باید جوابگو باشند.

رییس پلیس راهور یزد اظهار کرد: هرچند که برخورد با موتورسواران متخلف شاید منجر به رنجش موتورسوار شود ولی تخلف از قانون و قانون گریزی نیز قاعدتاً باید با سختی و رنجش همراه باشد و این در حالی است که برخی نگاه مثبتی به عملکرد پلیس ندارند و بر این بارور هستند که پلیس کیسه‌ای برای این نوع برخورد با متخلفان دوخته است.

وی افزود: تمام کارهایی که پلیس در ارتباط با توقیف وسایط نقلیه انجام می‏دهد، هیچ ارتباطی به جریمه‏ها و هزینه‎های پرداختی پارکینگ و مسائل دیگر آن ندارد و قطعاً جز دردسر برای پلیس راهنمایی و رانندگی برای مقابله با به خطر افتادن جان شهروندان، هیچ نفعی ندارد.

قاسمی تاکید کرد: همکاران من در شرایط سخت جغرافیایی و آب و هوایی شهر یزد با تخلفات برخورد می‏کنند ولی در آخر مورد اتهام قرار می‎گیرند که پلیس کیسه دوخته است و این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و انصاف نیست.

وی افزود: هزینه پارگینگ و جرثقیل به جیب پارکینگ‏دار شخصی و راننده جرثقیل می‏‎رود و هیچ ارتباطی به پلیس راهور ندارد چرا که ماموران ما فقط کنترل تخلف می‏کنند.

وی با اشاره به شروع فاز دوم سفرهای تابستانی و تداخل ترافیک بومی و مسافرین تابستانی، از افزایش ترافیک در شهر خبر داد و گفت: متاسفانه در روزهای پایانی هفته شاهد افزایش تصادفات فوتی و جرحی هستیم و لازم است که والدین کنترل و نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند.

رییس پلیس راهور همچنین توصیه کرد: والدین فرزندانی که دارای موتورسیکلت هستند حتماً از تردد فرزندانشان در شب هنگام به ویژه در مواردی که سیستم روشنایی موتورسیکلت آنها دچار نقص است، خوداری کنند چرا که این موضوع عامل بسیاری از تصادفات معابر شهر در هنگام شب است.

عابرین کهنسال بیشتر در معرض تهدید هستند

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد، 33 درصد متوفیان راکب موتورسوار کمتر از 20 سال، 50 درصد بین 21 تا 50 سال و 17 درصد هم 50 سال به بالا سن داشته‎اند.

وی همچنین با اشاره به این که بیشترین متوفیان عابر پیاده در یزد در رده سنی 21 سال به بالا با فراوانی 91 درصد قرار دارند، گفت: متأسفانه عابرین کهنسال بیشتر در معرض تهدید در معابر یزد هستند و همیشه شاهدیم که مردان و زنان مسن که معمولاً 70 تا 80 سال دارند با کوچکترین ضربه وسیله نقلیه متاسفانه فوت کرده‎اند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به میزان درصد مجروحین تصادفات نیز گفت: خوشبختانه مجروحین عابر پیاده در چهار ماهه اول امسال، 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان داده و این کاهش در رابطه با مجروحین موتورسیکلت نیز 15 درصد بوده است ولی در بیشتر موارد شدت تصادف به حدی است که مجروح پس از انتقال، فوت می‎کند و همین باعث رشد متوفیان نیز شده است.

عدم رعايت حق تقدم علت عمده تصادفات شهری

قاسمی در ادامه سخنانش گفت: 42 درصد از تصادفات داخل شهری استان در خيابان‌ها، 34 درصد از بلوارها، 9 درصد در میادین، شش درصد در تقاطع‌ها و شش درصد نیز در كوچه‌ها و سه درصد نیز در سایر فضاهای غیر موارد ذکر شده، رخ داده است.

وی مهمترین علت تصادف معابرِ شهر یزد را عدم رعايت حق تقدم با فراوانی 37 درصد و پس از آن عدم توجه به جلو با 21 درصد ذکر کرد.

وي بيشترين درصد تخلفات رانندگی در سطح شهر را نیز مربوط به نبستن كمربند ايمني دانست و ادامه داد: سرعت غيرمجاز، توقف دوبله و مكالمه با تلفن همراه به ترتیب پس از نبستن کمربند ایمنی در رده‏های دوم تا چهارم قرار دارند و بيشترين جريمه‌ها را به خود اختصاص می‎دهند.

قاسمی در مورد نقاط حادثه‌خيز شهر يزد نیز اظهار کرد: براساس گزارش‎های چهارماهه ابتدای امسال بيشترين تصادفات شهر یزد در به ترتیب در خيابان آيت‌الله كاشاني، بلوار شهيد دشتي، آزادشهر و خيابان امام‌خميني(ره) رخ داده است.

کاهش 6 درصدی تصادفات خودروهای سنگین در معابر شهری

این مسئول در رابطه با برخورد با تردد كاميون‌ها و وسايط نقليه سنگين در معابر داخل شهر، گفت: به دنبال برخورد و ممانعت پلیس از ورود این قبیل وسایل به داخل شهر، تصادفات وسايل نقليه سنگين در شهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا شش درصد كاهش داشته است.

 

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/STfdh