کتابخانه‌ها همیشه چیز خاصی در خود داشته‌اند، جذابیتی که، حتی در میان این همه تکنولوژی و دیجیتالی‌شدن کتاب‌ها، ما را مسحور خود می‌کند. واقع آن است که کتاب‌ها نمرده‌اند و شاید هرگز نمیرند.

کتابخانه‌ها همیشه چیز خاصی در خود داشته‌اند، جذابیتی که، حتی در میان این همه تکنولوژی و دیجیتالی‌شدن کتاب‌ها، ما را مسحور خود می‌کند. واقع آن است که کتاب‌ها نمرده‌اند و شاید هرگز نمیرند. کتابخانه‌ها به وجود خود ادامه خواهند داد و البته کتاب‌های دیجیتال را نیز در قفسه‌های خود ادغام خواهند کرد. انواع و اقسام کتابخانه‌ها، بزرگ یا کوچک، با طرح‌های ساده یا پیچیده و معماری منحصر‌به‌فرد در سراسر دنیا وجود دارد. در این پست با ده کتابخانه رویایی و بزرگ را در سراسر دنیا آشنا می‌شوید.

کتابخانه عمومی بوستون
کتابخانه عمومی بوستون که در سال ۱۸۵۲ افتتاح شد، با بیش از ۲۴ میلیون جلد، دومین کتابخانه بزرگ ایالات متحده است و اولین کتابخانه عمومی بود که کتاب به امانت داد. علاوه بر کتاب‌ها، مجموعه بزرگی از دی‌وی‌دی، نقشه‌، موسیقی و سایر محتوای بصری نیز دارد.
این کتابخانه شعبه‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها کتابخانه مرکزی واقع در میدان کوپلی در محله بک‌بی بوستون است و به دو ساختمان تقسیم شده است که در زمان‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند؛ یکی، ساختمان مک کیم در سال ۱۸۹۵ با الهام از معماری رم و پاریس است و دیگری ساختمان جانسون که افزوده مدرن‌تری است.

 

کتابخانه مرکزی آمستردام
این کتابخانه را معماری به نام جو کوئنون طراحی کرده و در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد. بزرگترین ساختمان در هلند و دوستدار محیط زیست شهر است. این کتابخانه میزبان نمایشگاه‌ها، ارائه‌ها و بسیاری از رویدادهای فرهنگی دیگر است و حتی دارای سالن تئاتر، کافه و یک رستوران با نمای کلی زیبا از شهر است.
تأکید طراحی کتابخانه بر نور و فضا و همه چیز مرتب و زیبا است. سیستم گرمایش و سرمایش تا حد امکان طبیعی نگه داشته می‌شود، بنابراین اگر به محافظت از طبیعت و خواندن کتاب علاقه دارید و گذرتان به این شهر افتاد، لحظه‌های دلنشینی را در آن تجربه خواهید کرد.

 

کتابخانه ملی پاریس
یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان بود تا اینکه گسترش یافت و حتی وسیع‌تر شد و کتاب‌هایی دارد که همه زمینه‌های دانش را پوشش می‌دهد.
طراحی کتابخانه بسیار جالب است و چهار برج به شکل کتاب های باز در اطراف یک حیاط جنگلی ساخته شده است. این کتابخانه که توسط معماری به‌نام دومینیک پرو طراحی شده بود، در سال ۱۹۹۶ به پایان رسید و جایگزین ساختمان قدیمی شد.

 

کتابخانه اسکندریه 
این کتابخانه مصری با گرامی‌داشت کتابخانه گمشده اسکندریه، تلاش می‌کند تا بخشی از شکوه و تعالی را بازگرداند که در قدیم در این کتابخانه تجلی داشته است.
این کتابخانه در سال ۲۰۰۲ در اسکندریه در ساحل مصری دریای مدیترانه افتتاح شد و دارای فضایی برای نگهداری هشت میلیون کتاب و یک اتاق مطالعه است که در حدود هفتاد هزار متر مربع در یازده طبقه گسترده شده است. همچنین چند ساختمان جانبی مانند موزه‌، گالری هنری، رصدخانه، مرکز کنفرانس و آزمایشگاهی برای مرمت نسخه‌های خطی به آن اضافه شده است.

 

کتابخانه شهر اشتوتگارت
این کتابخانه که در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد، به دلیل تنوع بخش‌هایش، بیشتر یک مرکز رسانه‌ای است. نمای بیرونی آن به شکل مکعب طراحی شده و با فضای داخلی باز و روشن، به یکی از کارآمدترین کتابخانه‌ها تبدیل شد.
در داخل یک دهلیز بزرگ با یک اتاق باز پنج طبقه چند بخش مختلف وجود دارد: موسیقی، هنر، کتاب‌های کودکان، دانش اطلاعاتی و مرکز چندرسانه‌ای. فام سفید غالب و نور روشن باعث ایجاد فضایی باز و صمیمی می‌شود.

 

کتابخانه کنگره در واشنگتن
کتابخانه کنگره در واشنگتن دی‌سی با نگهداری از ۱۵۲ میلیون کتاب و اسناد، دومین کتابخانه بزرگ جهان پس از کتابخانه بریتانیا است و هم کتابخانه رسمی کنگره ایالات متحده و هم کتابخانه ملی ایالات متحده است.

این مرکز که در کاپیتول هیل قرار دارد، قدیمی‌ترین مؤسسه فرهنگی ایالتی در ایالات متحده است و در سه ساختمان گسترده شده است، زیرا قفسه‌های کتاب آن در مجموع ۸۳۸ مایل طول دارند.

 

کتابخانه‌ زنجیرشده مدرسه سلطنتی گرامر در گیلدفورد
یکی از معدود کتابخانه‌هایی که به شیوه قرون وسطاییِ زنجیرکردن کتاب ادامه داد، کتابخانه زنجیرشده مدرسه سلطنتی گرامر در گیلدفورد است که به قرن شانزدهم بازمی‌گردد.

ایده این است که کتاب‌های مهم و ارزشمند در مکان‌های مشترک قرار می‌گیرند به جای اینکه در جایی قفل شوند که هیچ‌کس نتواند آنها را بخواند. این رویه از همان ابتدای راه‌اندازی کتابخانه پذیرفته شد و هنوز هم از آن استفاده می‌شود. قدیمی‌ترین کتابی که آن‌ها دارند کتابی است که در سال ۱۴۸۰ در ونیز چاپ شده است، و همچنین می توانید کتاب اصول ریاضیات آیزاک نیوتن را نیز بخوانید.

 

صومعه سنت کاترین در جنوب صحرای سینا
این صومعه در سال ۵۶۵ ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های مسیحی جهان است که هنوز هم کار می‌کند و کتاب‌های منحصربه‌فردی را در مجموعه خود دارد.

این کتابخانه رمزینه‌ها و نسخه‌‌های خطی ارزشمندی را که در زمان‌های قدیم به زبان‌هایی مانند یونانی، عربی، ارمنی، قبطی، عبری، گرجی و آرامی نوشته شده است، ارائه می‌دهد و همچنین نمادها و اشیاء عبادی گرانبهایی را در خود جای داده است.

 

کتابخانه عمومی تایپه در تایوان
کتابخانه عمومی تایپه در سال ۲۰۰۶ شعبه ای را در منطقه بیتو با تمرکز بر حفاظت از محیط زیست احداث کرد و مسیری را برای سازه‌های دوستدار محیط زیست و معماری پایدار در منطقه هموار کرد.

خود ساختمان با بام سبزش که آب را تخلیه می‌کند، حفظ رطوبت و جذب انرژی خورشیدی، سیستم بازیافت آب برای گیاهان و توالت‌ها و عمدتاً استفاده از چوب برای ساخت‌وساز کلی و مبلمان داخلی، متمایز است.

 

کتابخانه کالج ترینیتی در دوبلین
بزرگ‌ترین کتابخانه ایرلند با مجموعه عظیمی از حدود ۶ میلیون جلد در شهر کِلز است. این کتابخانه در اطراف چندین ساختمان گسترده شده است، اما تحسین‌برانگیزترین آن‌ها کتابخانه قدیمی است که توماس برگ آن را طراحی کرده است.

فضای اصلی کتابخانه به طول ۶۵ متر به نام اتاق طویل است که بین سال های ۱۷۱۲ و ۱۷۳۲ ساخته شده است که بیش از دویست هزار کتاب در خود جای داده است. با توجه به زیبایی و اهمیت آن، جای تعجب نیست که به یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایرلند تبدیل شده است.
اگر شما هم تجربه مطالعه‌ در این کتابخانه‌ها یا کتابخانه‌های زیبای دیگر را داشته‌اید، برایمان بنویسید.

 

منبع: شهر کتاب

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/LjPxm