بخشدار مرکزی به همراه رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان ،شورای اسلامی و دهیاری روستای حسین آباد از مجموعه آب انبار هفت بادگیری این روستا بازدید کردند.

به گزارش اشکذر خبر، ملانوری در بازدید میدانی از این جاذبه گردشگری افزود: متاسفانه قسمتی از دیوار آب انبار بی نظیر هفت بادگیر به دلیل اهمیت ندادن به وضعیت استحکام آن، در اثر بارش باران اخیر ریزش کرده است.

وی افزود: بام بسیاری از بناهای تاریخی به مرمت فوری نیاز دارند و یا مجاری خروج آبهای سطحی روی بام آنها به دلایل مختلف بسته شده است که باید این راهها باز شود تا از نفوذ آب باران و یا ایجاد رطوبت به بناهای تاریخی جلوگیری شود.
بخشدار مرکزی اشکذر بیان کرد: می توان گروهی از افراد را مسئول کنترل وضعیت استحکام بناها کرد این درحالی است که چنین کاری نیرو و بودجه زیادی نمی خواهد اما باعث می شود که این بناها را تا زمانی که سرپا هستند حفظ کنیم نه آنکه بعد از تخریب تازه به فکر مرمت آنها بیفتیم.

وی با بیان اینکه اگر سازمان میراث فرهنگی بودجه ای برای مرمت بناهای تاریخی ندارد حداقل می تواند از تخریب آنها جلوگیری کند، گفت: اکنون بیشترین فشارها روی بخش مرمت است درحالی که اقدامات پیشگیرانه برای حفاطت از بناها و تخریب آثار بسیار ضعیف است چون اکنون این بناها یا توسط افراد تخریب می شود و یا توسط عوامل فیزیکی و طبیعی از بین می روند.

در پایان این بازدید مقرر شد به منظور پیشگیری از تخریب این بنای تاریخی بی نظیر میراث فرهنگی با مشارکت دهیاری روستا و استفاده از ظرفیت خیرین اقدامات ابتدایی انجام شود و اداره میراث فرهنگی شهرستان نیز متعهد شد با پیگیری از استان در خصوص مرمت این مجموعه درسال جدید اعتبار تخصیص نماید.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/7M8CQ