مسئولان محترم استانی و شهرستانی بدانند که مردم شهرستان اشکذر از نحله ها و اقشار مختلف با احداث شیشه مظروف مخالف هستند و از سوئی همین مردم چشم امیدشان به مسئولینی است که بیش از همیشه توجهات را به خود جلب کرده اند به طوریکه مسئولین ما میانه طیفی قرار گرفته اند که یک سر آن دشمنان قسم خورده این مرز و بوم به شکار مو نشسته اند تا از آن پلاسی برای خود ببافند و سوی دیگر این طیف مردمی هستند که برای پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی و حضرت روح الله از هیچ چیز حتی تقدیم خون جوانان، مردان و زنان خود فروگذری نکردند.

اشکذر خبر _ علی مشیری نیا؛ این روزها صحبت کردن در مورد احداث شیشه مظروف کمی سخت و تقریبا نا ممکن شده است و البته احتمالا صحبت در این رابطه قدری پر هزینه به نظر آید. چه اینکه شنیده شده است؛ حتی توصیه هائی بهه برخی ائمه جمعه مبنی بر نپرداختن به این موضوع شده است. اما آیا براستی می توان از این مهم عبور کرد و تن به ذلت و خواری آلایندگی زیست بوم اشکذر در پناه فعالیت این کارخانه (بهتر اینکه بخوانیم صنعت) داد؟ احتمالا جواب شمای خواننده نیز با جواب نگارنده یکی باشد و شما نیز مانند نگارنده نگران از احداث این صنعت و انتشار آلایندگی آن باشید. اما چه باید کرد؟

قصدانشاء نویسی ندارم که اگر غرض این بود قطعا در بازار گرم رمان نویسی کنونی بهای بهتری برای نگارش نوسنده پرداخت می شد و مضافا اینکه ریسک تحمل هزینه های احتمالی برای نگارنده و تمام مخالفان شیشه مظروف وجود نداشت. اما باید نوشت تا در دل تاریخ تاریخ ثبت شود که بودند مردان و زنانی که برای خود، زیست بوم خود و زمینی که در آن سکنی گزیده اند؛ ارزش و حرمت قائل بوده اند. پس حال که چنین است؛ بسم الله…

۱- از زمستان سال ۱۳۹۹ بحث شیشه مظروف در پایگاه اطلاع رسانی اشکذر خبر توسط نگارنده مطرح و در ی آن حساسیت در این باره بوجود آمد و پس از آن بود که دادستان محترم سابق اشکذر طی حکمی اعلام داشتند که از یوم جاری انجام هرگونه عملیات عمرانی از سوی سرمایه گذار ممنوع و خسارت ناشی آن مربوط به سرمایه گذار خواهد بود. همچنین طی حضور سرمایه گذار محترم در دفتر حجه الاسلام طالبیان امام جمعه اشکذر این مهم به اطلاع ایشان رسید و اتفاقا حجه الاسلام سبحانیان از ایشان خواهش کرد تا بنابر احترام به خواست مردم اشکذر و تا زمانی که بازدید از شیشه مظروف یزد انجام نشده عملیات عمرانی را متوقف نماید. اما این تلنگرها برای سرمایه گذار از هیچ هم کمتر بود و نه تنها از سرعت عملیات عمرانی نکاست که در گاهی شبانه روز به این مهم اهتمام ورزید.

۲- مخالفان شیشه مظروف نه تنها یک رسانه و یک موسسه مردم نهاد و ائمه جمعه تمام مناطق این شهرستان بلکه مردمی هستند که عمیقا با فعالیت، احداث و حتی توسعه هر نوع صنعت آلاینده ای در شهرستان اشکذر مخالف هستند و اتفاقا تنها موضوعی که موجبات اتحاد و همدلی از دست رفته را فراهم آورده موضوع محیط زیست و فعالیت صنایع آلاینده و در راس آن استقرار شیشه مظروف؛ می باشد؛ به طوریکه همگان در تجمع مقابل فرمانداری شهرستان اشکذر شاهد آن بودیم و همچنین نمایندگان اقشار اشکذر در نشست استاندار با فرهیختگان این شهرستان مطرح نموده و مضافا تومار مردمی شهروندان اشکذر، مجومرد، رستاق و خضرآباد که به طور جداگانه تنظیم و تسلیم محمد صالح جوکار شده است؛ خود گویای حساسیت اجتماعی در این رابطه میباشد.

۳- مسئولین محلی، نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و حتی سلاجقه معاون رئیس محترم جمهور با حضور در شورای اداری شهرستان اشکذر به جرس قاطع با استقرار این واحد تولیدی مخالفت نموده و پیشرفت عملیات عمرانی را دلیل موجهی برای ایجاد حق برای سرمایه گذار و صدور مجوز برایاین واحد آلاینده تشخیص نداده اند.

۴- علی رغم تاکید استاندار محترم یزد مبنی بر طی شدن مسیر قانونی و واگذاری اتخاذ تصمیم در این موضوع به کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک، دبیر این کمیسیون و البته به شهادت فرماندار سابق از تابستان سال ۱۴۰۰ و علی رغم مخالف بودن اکثر اعضای این کمیسیون، تاکنون مانع از تنظیم صورتجلسه در این زمینه شده است به طوریکه در آخرین جلسه این کمیسیون که در روز ۲۷ اسفندماه سال گذشته تشکیل شد؛ باز این ماجرا تکرار شد و تنها بهانه دبیر محترم این کمیسیون طرح این مسئله در محاکم قضائی و قانونی و کاربردی نبودن این صورتجلسه بوده است. حال آنکه ما میدانیم اصل ماجرا تنها و تنها خرید وقت برای شیشه مظروف ختم می شود.

۵- استاندار محترم یزد؛ علی رغم اینکه یکی از امامین جماعت مسائل و مشکلات یزد را محیط زیست عنوان کرده اند؛ گویا اقدامات رسانه ای در این راستا بویزه اقدامات مربوط به شیشه مظروف را نتابیده و در پی کشف پاسخ های علمی در جهت رفع رجوع نمودن شبهات مربوط به شیشه مظروف برآمده است به طوریکه در همایش نخبگان شهرستان اشکذر که با حضور حضرتشان برگزار شد و پس از آنکه اعتراض و مخالفت مردم این شهرستان با شیشه مظروف از لسان دکتر باقری رئیس محترم شورای شهرستان و دیگر نمایندگان اقشار این شهرستان مطرح شد؛ مدعی شدند که با فناوری جدید میتوان از شدت آلایندگی این واحد کاست و اخیرا ایشان با عبور از دستورات خود که در روزهای نخست سکاندری استانداری یزد مبنی بر ابطال مجوز واحدهای آلاینده مطرح نموده بودند؛ عبور کرده و مدعی شدند این قاعده برای واحدهایی که پیشرفت عمرانی داشته اند؛ ملاک نخواهد بود.

۶- محمد صالح جوکار نماینده محترم شهرستان های یزد، اشکذر و بخش ندوشن قبل تر با عادی شدن این رویه که سرمایه گذاران بدون توجه به اخطارهای قانونی پروژه های خود را پیش برده و بعد عده ای برای آنان حق قائل می شوند که چون پیشرفت فیزیکی انجام شده و سرمایه گذاری انجام شده است؛ مجوز بهره برداری صادر شود؛ مخالفت نموده و تنها شرط صدور مجوز بهره برداری اخذ مجوز محیط زیست دانسته بود. این در حالی است که شیشه مظروف نه تنها به تذکرات مسئولین دولتی و جکومتی و مردمی اعتنائی نکرده بلکه اداره کل صمت استان یزد بدون اخذ استعلام لازم از محیط زیست به نام برده مجوز داده و سرمایه گذار پس از سپری شدن زمان قانونی اقدام به سرمایه گذاری نموده است. (نگارنده اطلاع دقیق از اینکه مجوز صادره تمدید شده یا خیر؟ ندارد)

۷- آیا با وجود موارد فوق الذکر می توانیم تمام به این ظن برسیم که عده ای در پی خرید زمان برای شیشه مظروف هستند؟ قطعا مطالبی از این دست بسیارند که بنابر اقتضای اخلاق و نیز لزوم رعایت اخلاق حرفه ای از طرح آن در رسانه رسمی خودداری نموده و نویسنده به همین مقدار بسنده می کند.

کلام آخر:

مسئولان محترم استانی و شهرستانی بدانند که مردم شهرستان اشکذر از نحله ها و اقشار مختلف با احداث شیشه مظروف مخالف هستند و از سوئی همین مردم چشم امیدشان به مسئولینی است که بیش از همیشه توجهات را به خود جلب کرده اند به طوریکه مسئولین ما میانه طیفی قرار گرفته اند که یک سر آن دشمنان قسم خورده این مرز و بوم به شکار مو نشسته اند تا از آن پلاسی برای خود ببافند و سوی دیگر این طیف مردمی هستند که برای پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی و حضرت روح الله از هیچ چیز حتی تقدیم خون جوانان، مردان و زنان خود فروگذری نکردند.

اکنون این مسئولین و اعضای محترم کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک هستند که با سنگ محک شیشه مظروف مواجه شده و باید وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی، آرمان های امام خمینی (ره) و مردم شهید پرور و خون گرم و ولائی شهرستان اشکذر نشان دهند.

خوش بود محک معرکه آید به میان / تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/xWHkZ