از طرح های پایانه درون و برون شهری که فقط بروی کاغذ در قالب سند های چشم انداز مطرح شد تا پروژه توسعه راه آهن اشکذر که ناتمام ماند.

اشکذر خبر: حمل و نقل برون شهری نقش کلیدی در توسعه اقتصادی یک شهرستان دارد. این نوع حمل و نقل که باعث ارتباط میان شهرها و مناطق مختلف می‌شود می تواند ارتباطات اقتصادی، تجاری و اجتماعی را تسهیل کند.

حمل و نقل کارآمد برون شهری می‌تواند باعث افزایش تجارت، ایجاد فرصت های گردشگری، انتقال منابع انسانی و افزایش سرمایه‌گذاری در یک منطقه شود. همچنین، دسترسی به بازارها، منابع و فرصت‌های جدید برای تولید و خدمات را نیز تسهیل می‌کند.

احداث پارک اشکی به عنوان یک محل اقامتی در کنار جاده سنتو به عنوان شاهراه اصلی و پرتردد کشوری در سالیان دور نشان از دوراندیشی بزرگانی همچون علیمحمد اشکی دارد.

اما در سالهای بعد شاهد طرح های بزرگ و جامعی در زمینه حمل و نقل برون شهری نبوده ایم و اگر بوده، فقط بر روی کاغذ مانده و یا در قالب طرح نیمه تمام به سرانجام نرسیده است.

طرح ترمینال یا پایانه های درون و برون شهری طرحی که در دهه های ۸۰ و ۹۰ فقط بروی کاغذ در قالب سند های چشم انداز مطرح شد اما هیچگاه عملیاتی نشد.

بهسازی و توسعه راه آهن اشکذر که با مشارکت شرکت فولاد آلیاژی آغاز شد و امید را در دل مردم و نخبگان برای ایجاد نقش هاب منطقه ای در زمینه اقتصادی، گردشگری و تجاری ایجاد کرده بود با ناکامی نیمه تمام رها گردید.

و به تبع آن طرح های دیگری نانوشته ماند تا موجب شود شهرستان اشکذر همچنان در یک بن بست توسعه ای بماند و شهرستان های دیگر با استفاده از این ظرفیت در زمینه های اقتصادی، تجاری و به ویژه گردشگری گوی سبقت را از این شهرستان بربایند.

اما به نظر نگارنده با توجه به موقعیت شهرستان اشکذر هنوز هم فرصت ها دست یافتنی و با یک عزم همه جانبه و برنامه محور می توان با توسعه و بهسازی حمل و نقل برون شهری به ویژه تکمیل پروژه راه آهن شاهد تحول عظیم در شهرستان اشکذر بود.

اما دست اندرکاران و مسئولان شهرستان می توانند با نگاه به راهکارهای ذیل در زمینه توسعه حمل و نقل، یک توسعه پایدار را برای شهرستان به ارمغان بیاورند:

  1.  سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل: این شامل ساخت، بهسازی و توسعه جاده‌ها، راه‌آهن‌ و شبکه‌های حمل و نقل عمومی است.

 

  1. استفاده از فناوری: اعمال فناوری در حمل و نقل برون شهری، مانند سیستم‌های هوشمند ترافیک، GPS و ارتباطات پیشرفته می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

 

  1.  توسعه حمل و نقل عمومی: افزایش دسترسی به حمل و نقل عمومی و ارتقاء کیفیت آن (جاده ای و راه آهن) می‌تواند به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کند و افراد را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کند.

 

  1. همکاری بین مناطق: ایجاد هماهنگی و همکاری بین شهرها و مناطق مختلف برای بهبود شبکه حمل و نقل و تسهیل تجارت و تبادلات اقتصادی میان آنها.

 

  1. توجه به پایداری محیط زیست: هر گونه توسعه صنعتی و نیز توسعه حمل و نقل باید با رعایت استانداردهای محیط زیستی صورت گیرد تا آسیب به محیط زیست کاهش یابد.
لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/TJkCH