به گزارش اشکذر نیوز به نقل از مهر، آيت‌الله جعفر سبحاني، صبح پنجشنبه در مراسم عمامه گذاري 9 نفر از طلاب يزد و تجليل از فرهيختگان حوزه هاي علميه سراسر استان يزد اظهار داشت: در شرايطي كه وقتي موضوعي در آمريكا مطرح مي‌ شود، با اينترنت به چند زبان زنده دنيا در سراسر جهان پخش […]

به گزارش اشکذر نیوز به نقل از مهر، آيت‌الله جعفر سبحاني، صبح پنجشنبه در مراسم عمامه گذاري 9 نفر از طلاب يزد و تجليل از فرهيختگان حوزه هاي علميه سراسر استان يزد اظهار داشت: در شرايطي كه وقتي موضوعي در آمريكا مطرح مي‌ شود، با اينترنت به چند زبان زنده دنيا در سراسر جهان پخش مي شود، حوزه هاي علميه نيز بايد به سلاح علم مجهز شوند.

وي با بيان اينكه براي دفاع از تشيع بايد در مقابل وهابيون با سلاح علم ايستادگي كرد، بيان داشت: اكنون حوزه هاي علميه ما بايد تخصصي شوند و روحانيون و طلاب بتوانند به صورت تخصصي در بسياري از علوم وارد شوند.

آيت الله سبحاني خاطرنشان كرد: به عنوان نمونه اكنون حوزه بايد بتواند يك سايت بزرگ وهابي ستيز ايجاد كند تا هر مطلبي از سوي آنها عنوان مي شود، توسط اين سايت به صورت تخصصي جواب داده و به زبان هاي زنده دنيا منتشر شود.

تجهيز به علوم روز از راه هاي دفاع از تشيع است

وي عنوان كرد: در چنين شرايطي، يكي از راه هاي دفاع از تشيع، مجهز بودن به علم روز است و همانطور كه آنها سلاح دارند، ما نيز بايد سلاح علمي داشته باشيم.

اين استاد حوزه بيان كرد: علماي ما همواره بايد براي دفاع از اسلام و تشيع آماده باشند و به اقدامات و سخناني كه عليه اسلام و تشيع انجام و مطرح مي شود، پاسخ دهند.

وي با ذكر نمونه اي در اين زمينه عنوان كرد: در سال 1322 در تهران فردي كتابي به نام “اسرار هزار ساله” را منتشر كرد و مطالبي عليه اسلام مطرح كرد اما در آن زمان علماي ايران آمادگي لازم براي پاسخگويي به آن را نداشتند.

آيت الله سبحاني تصريح كرد: امام خميني (ره) در چنين شرايطي، درس را تعطيل كرد و در خانه نشست و كتاب را خواند و نتيجه آن نيز نوشتن كتابي به نام “اسرار” در جواب “اسرار هزار ساله” بود.

بايد در مسير تخصصي شدن حوزه هاي علميه گام برداشت

وي تاكيد كرد: حوزه هاي علميه بايد استعدادها را از طريق سنجش ذوق افراد، فقه، منبر و …. پيدا كنند تا بتوانند گامي اساسي در راستاي تخصصي شدن حوزه هاي علميه بردارند.

آيت الله سبحاني با بيان اينكه اكنون ثبت نام در حوزه هاي علميه آغاز شده است، خاطرنشان كرد: از دانش آموزان مي خواهم تا زمان باقي است، به حوزه ها مراجعه كرده و ثبت نام كنند به ويژه در استان يزد كه استعدادهاي بسياري در اين زمينه دارد.

وي خطاب به طلابي كه امروز معمم شدند نيز  عنوان كرد: شما از امروز سرباز امام زمان (عج) شده ايد و رفتار و كردار شما بايد در جامعه نمونه باشد.

روحانيون و طلاب يك كار و مسير در امور روزمره خود را دنبال كنند/ لزوم تسلط به زبان عربي

آيت الله سبحاني همچنين تصريح كرد: اگر مي خواهيد در امور خود پيروز و موفق باشيد، يك كار را پيش ببريد و وارد شدن در چند كار، راه به جايي نخواهد برد كما اينكه اگر امام خميني (ره) در انقلاب پيروز شد، به خاطر علم ايشان بود زيرا هم خاضع و هم آگاه به علوم زمان بود و شما نيز به جاي اينكه وقت خود را صرف كارهاي ديگر كنيد، در درجه اول زبان عربي را به خوبي فرا بگيريد و صحبت كنيد و قناعت را نيز در زندگي خود پيشه كنيد.

وي همچنين با اشاره به بزرگان يزد كه از عظمت آنها بايد انگشت حيرت به دندان گزيد، عنوان كرد: در يزد بزرگاني همچون مدرسي ها، فرساد، شيخ غلامرضا خراساني، اعرافي و … براي خود وزنه اي هستند.

يزد، اصفهان و شيراز؛ سه نقطه خواستگاه دين و علم در ايران

آيت الله سبحاني با اشاره به استعدادهاي بسياري كه در استان يزد در زمينه علوم ديني وجود دارد، بيان كرد: يزد، اصفهان و شيراز سه نقطه خواستگاه دين و علم در ايران هستند.

امام جمعه يزد نيز در اين مراسم با ابراز خرسندي از ديدار آيت الله سبحاني در يزد عنوان كرد: هرگاه ايشان را زيارت مي كنم به ياد امام خميني (ره) مي افتم زيرا ايشان نيز در دقت، مراقبت از هواي نفس و بسياري امور ديگر آنچه از امام فرا گرفته بودند، عمل كردند.

آيت الله محمدرضا ناصري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سوابق طولاني حوزه هاي علميه و بزرگان و علماي ديني يزد بيان كرد: سيد محمد كاظم يزدي، شيخ عبدالكريم حائري، علومي ها، مدرسي ها، فرسادها و … علماي بزرگ استان يزد هستند.

جلوگيري از افول حوزه هاي علميه و جديت در تربيت طلاب از الويت هاي حوزه هاي علميه يزد باشد

وي، جدي بودن در تربيت طلاب و تلاش براي جلوگيري از افول آنها و ايجاد شرايطي كه استعدادهاي استان به مناطق ديگر تمايل پيدا نكنند بايد از اولويت هاي حوزه علميه يزد باشد.

استاندار يزد نيز در اين مراسم با اشاره به برخي از ويژگي هاي منحصر به فرد استان يزد اظهار داشت: 88 درصد مردم يزد باسواد هستند و يزد اكنون به يكي از شهرهاي دانشجوپذير در كشور تبديل شده است.

سيد محمد ميرمحمدي عنوان كرد: حضور و ورود دانشجويان به استان يزد سبب تغييرات فرهنگي شده اما اين سئوال مطرح است كه آيا آنها بايد تحت تاثير فرهنگ عميق ديني و اعتقادي يزد قرار بگيرند يا ما تحت تاثير فرهنگ آنها واقع شويم.

ايجاد دگرگوني در فرهنگ اصيل يزد/ ورود و حضور دانشجويان تاثيرگذار در تغيير فرهنگها

وي يادآور شد: وضعيت يزد به لحاظ فرهنگ ايجاد شده و تغيير فرهنگ هاي اصيل گذشته متفاوت از قبل شده و در برخي موارد نيز نگراني هايي به دنبال داشته است.

استاندار يزد همچنين بيان كرد: توسعه شبكه اطلاعاتي سبب شده تا اكنون ماهواره در  تك تك خانه هاي ما نفوذ پيدا كند اما بايد ديد كه چگونه مي توان دراين زمينه مصونيت ايجاد كرد تا غير و ديني و سربلندي جوانان خود را حفظ كنيم.

آيت الله سبحاني، شيخ مفيد زمان

امام جمعه محمدآباد يزد نيز در اين مراسم اظهار داشت: اگر به زندگاني شيخ مفيد نگاه كنيم، استادي در همه رشته ها بوده است و حتي در مبارزه نيز پيشتاز بوده و آيت الله سبحاني را مي توان شيخ مفيد زمان دانست.

حجت الاسلام سيد محمد كاظم مدرسي با اشاره به بخشي از زندگي آيت الله سبحاني، مرجع عاليقدر شيعيان جهان عنوان كرد: ايشان از سال 68 با تفكر سلفي به مبارزه پرداخت و امروز در حوزه هاي علميه 16 ساعت به تحقيق، تاليف و تدريس اشتغال دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سوابق حوزه هاي علميه يزد اظهار داشت: حوزه علميه يزد با سابقه 500 سال، سرافراز در دنياي اسلام بوده اند و دو هزار و 500 طلبه در قم و يزد مشغول تحصيل هستند.

مدرسي يادآور شد: هشتمين همايش تجليل از فرهيختگان حوزه علميه استان يزد امروز به پاس آن همه فداكاري ها و تلاش هايي است كه روحانيون يزدي كشيدند و افتخار آفريني هاي بسياري كردند.

وي بيان كرد: يكي از مهمترين همايش ها، تجليل از تلاش هاي بي وقفه اساتيد و دانش آموختگان حوزه هاي علميه است.

لزوم توجه طلاب به ازدواج و ازدياد نسل شيعه

اين استاد حوزه علميه يزد در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد: گاهي گفته مي شود كه تاهل و ازدواج، مانع تحصيل است اما اكنون پنج برابر طلاب مجرد، طلابي داريم كه داراي خانواده و متاهل هستند.

وي عنوان كرد: تعداد زيادي از آنها از نخبگان حوزه هاي علميه يزد به شمار مي روند ضمن اينكه در جايي كه به ازدياد نسل شيعه سفارش شده، طلاب بايد به اين موضوع توجه داشته باشند.

به گزارش مهر، در اين همايش ضمن عمامه گذاري براي 9 نفراز طلاب استان يزد، از فرهيختگان حوزه هاي علميه در مركز استان و شهرستان هاي استان يزد در پنج رشته فقه، اصول، كلام، تفسير و فلسفه اسلامي تجليل شد.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/QFJsB