اشکذر خبر


ذی نفعان جاده فولاد سهم خود را ادا کنند

شناسه خبر : 98737 | تاریخ انتشار : : 02 خرداد 1400 - 9:41 | ارسال توسط :

باگذشت ۱۰ ماه از زمان کلنگ زنی طرح توسعه یزد _ خضرآباد و انجام کامل تعهدات شرکت فولاد آلیاژی ایران و برخی صنایع دیگر؛ نه‌تنها این جاده به بهره نرسیده است؛ بلکه شاهد کندی در روند اجرای این پروژه هستیم و عجیب اینکه این مهم در حالی است که برخی از منابع آگاه از نبود منابع مالی و همچنین عدم تعهد برخی از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی در برابر این پروژه مواجه هستیم.

اشکذر خبر؛ علی مشیری نیا؛ اواسط مردادماه سال گذشته بود که نه‌تنها گرمای فصل تابستان؛ بلکه برگزاری آئین کلنگ زنی طرح توسعه جاده  یزد _ خضرآباد (که تا قبل از شیوع کرونا شاهد حادثه‌آفرینی هر هفته‌ای آن بودیم) از سوی محمدعلی استاندار یزد نیز زمینه خوشحالی ائمه جمعه، فرماندار، کنشگران اجتماعی و حتی مردم مناطق مختلف شهرستان اشکذر فراهم شد.

در این آئین که استاندار یزد به ایفای نقش از سوی معادن، شهرک فولادی‌ها و نیز معادن فعال در این شهرستان پرداخته بود؛ گفت: برای اجرای این طرح رایزنی‌های زیادی با دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی صورت گرفت تا احداث و ساخت این جاده با مشارکت خوب بخش دولتی و خصوصی انجام شود.

در همان مراسم  طالبی با تأکید بر اینکه اهمیت این جاده برای ما بسیار بالاست و این راه ارتباطی با فولاد الیاژی ایران، نیروگاه، شهرک فولاد، معادن و روستا‌های بخش خضرآباد و ندوشن به شمار می‌آید؛ گفت: با احداث این جاده شاهد کاهش قابل‌ملاحظه تصادفات و تسهیل در رفت‌وآمد مردم خواهیم بود.

با نگاه به خبرهای وقوع تصادف در این محور نه‌تنها به‌درستی صحبت‌های استاندار یزد پی برده خواهد شد؛ بلکه ابراز گلایه مسئولین شهرستان اشکذر ازجمله امام‌جمعه بخش خضرآباد نیز توجیه و کاملاً هم‌راستا با منافع شهروندان محترم و همچنین کاهش اتلاف در منابع حوزه سلامت و درمان تلقی خواهد شد.

اما حالا و باگذشت ۱۰ ماه از این رویداد؛ نه‌تنها این جاده به بهره نرسیده است؛ بلکه شاهد کندی در روند اجرای این پروژه هستیم و عجیب اینکه این مهم در حالی است که برخی از منابع آگاه از نبود منابع مالی و همچنین عدم تعهد برخی از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی در برابر این پروژه مواجه هستیم.

و اکنون دو سؤال اساسی در ذهن نگارنده و احتمالاً مخاطبین متبادر می‌شود. اول اینکه: ذی‌نفعان اصلی این جاده چه کسانی هستند؟ به لحاظ روستایی بودن بافت این منطقه؛ آیا غیرازاین است که شهروندان این منطقه عموماً سهم کمتری در استفاده از این جاده خواهند داشت و مهم‌ترین و بیشترین سهم برخورداری از این جاده را همین صنایع فعال در این محور خواهند برد؟ و در درجه دوم: صنایع و سایر ذی‌نفعان که سهم  بسزایی در تخریب محیط‌زیست ونیز این جاده مواصلاتی داشته و دارند؛ نباید  سهم خود را به‌درستی در مقابل اجتماع خود پرداخت کنند؟

گاها مشاهده می‌شود؛ برخی از صنایع که در این پروژه تعهد دارند تا بخشی از منابع مالی این پروژه را تأمین کنند؛ در بخش‌های دیگر ازجمله بخش ورزش و جوانان تعهدات دیگری را برای خود ایجاد کرده‌اند؛ که البته این مهم اگر در راستای نیت خیر و نیز عمل به مسئولیت‌های اجتماعی واحد صنعتی تحت مدیریتشان باشد؛ عالی بوده و اتفاقاً خیلی هم جای تشویق دارد. اما آیا به‌راستی انجام تعهدات قبلی مشمول اولویت است یا ایجاد تعهدات جدید؟

به اعتقاد نگارنده و علی‌رغم انجام صددرصدی تعهدات شرکت فولاد آلیاژی ایران در انجام تعهدات خود نسبت به توسعه جاده یزد _ خضرآباد و نیز با شروع فصل تابستان و افزایش تردد در این جاده و ایضاً حضور استاندار محترم در آئین کلنگ زنی این پروژه؛ لازم است تا در سایه پیگیری‌های فرماندار شهرستان اشکذر و نیز معاونت عمرانی و عمرانی استانداری یزد؛ در کمترین زمان شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

کلام آخر:

امید است با پیگیری و همدلی و نیز همراهی هر یک از متعهدین توسعه جاده یزد _ خضرآباد نه‌تنها شاهد کاهش تصادفات در این محور باشیم؛ بلکه شاهد کاهش اتلاف منابع سلام و درمان بوده و نیز افزایش ضریب امنیت روحی و روانی در بین خانواده‌ها بوده و حس آرامش را در بین شهروندان و افرادی که از این مسیر تردد می‌کنند باشیم.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/1ZphA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تکمیل کنید *