اشکذر خبر


دینداران شادترین آدم های روی زمین هستند

شناسه خبر : 107248 | تاریخ انتشار : : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ | ارسال توسط :

اگر پس از شادی، آرامش را هم تجربه کردی، از مسیر درستی عبور کرده ای اما اگر تشویش، ارمغان پس از شادی تو است، باید طرحی دگر دراندازی. در گفت وگو با حجت الاسلام علی سرلک، کارشناس مسائل مذهبی به بررسی مختصات شادی پایدار پرداختیم.

اشکذر خبر:

اگر پس از شادی، آرامش را هم تجربه کردی، از مسیر درستی عبور کرده ای اما اگر تشویش، ارمغان پس از شادی تو است، باید طرحی دگر دراندازی. در گفت وگو با حجت الاسلام علی سرلک، کارشناس مسائل مذهبی به بررسی مختصات شادی پایدار پرداختیم.

اساسا نگاه اسلام به مقوله شادی چیست و چه تعریفی از آن ارائه کرده؟

شادی، هیجانی است که انسان در اثر دریافت یک موفقیت یا یک زیبایی از بیرون، می تواند تجربه کند. فرض کنید طرفداران یک تیم فوتبال، شاهد برد تیم محبوبشان می شوند. در چنین شرایطی احساس می کنند به موفقیتی دست پیدا کرده اند و فریاد می زنند یا اینکه کسی منظره ای زیبا یا یک نقاشی قشنگ و دلپذیر را مشاهده می کند؛ این شخص در درونش شعفی را تجربه خواهد کرد؛ در نگاه دین اسلام اتفاقا همین دو نکته معیار شادی هستند.

در اسلام مسئله از این قرار است که اساسا موفقیت ها و درک زیبایی ها منشأ شادی هستند؛ اما طبیعتا موفقیتی که بتواند در طول زمان از خودش دفاع کند؛ موفقیتی که مثلا محصول یک کلاهبرداری و سرقت یا محصول یک زد و بند سیاسی باشد، اگر چه در مقیاس های روزمره یا حتی مقیاس های مقطعی ممکن است موفقیت به حساب آید، اما به هیچ وجه پایدار نیست؛ مثل ورزشکاری که با دوپینگ مدالی کسب کند؛ شاید در ظاهر موفق شده، اما این فرد مستحق شادی نیست، چون بعدا آبرویش می رود و مدالش را از او می گیرند. زیبایی ای که مبتنی بر هارمونی فطرت انسانی باشد و سمفونی دلنشین و دلارای کل هستی از آن به گوش برسد، پایدار خواهد بود. قرآن مجید در این خصوص می فرماید: به فضل و رحمت خداست که شادی شکل می گیرد.

برآیند کلی از صحبت های شما این است که افرادی می توانند مستحق شادی مستدام باشند که اهداف بزرگ تر از شادی را درنظر داشته باشند…

همینطور است. برای دستیابی به «لذت شرب مدام» می باید موفقیت های ما متصل به اهداف بزرگ باشد و زیبایی هایش نیز متناسب با اهداف هستی و هدف آفرینش باشد؛ به همین خاطر به شدت در جریان دینی، لهب و لهو و سرگرمی های زودگذر ظاهری مردود شناخته شده است. محرمات در طول زمان نمی توانند از خودشان دفاع کنند و یک مقدار جلوتر، انسان را با غم و اندوه بزرگ تری روبه رو می کنند. اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید پناه به خدا از شادی هایی که بعدش غصه بزرگی باشد، موید همین نکته است. حقیقت امر این است که شادی بزرگ ترین دستاورد دینداری است.

اساسا انسان های دیندار شادترین آدم های روی زمین هستند؛ چون هدفشان خداست و موفقیت هایشان را موفقیت مقطعی نمی دانند. حتی اگر در جایی هم شکست بخورند، با تعریف بزرگ تری شکست به حساب نمی آید و در آن شکست هم احساس موفقیت می کنند؛ مثل جمله حضرت زینب(س) در کاخ یزید که فرمود: ما پیروز هستیم و شما شکست خوردید. یزید از سال ۶۱هجری تا ۶۲هجری قیامی داشت و موفقیتی مقطعی به دست آورد اما تاریخ را از دست داد و تاریخ به دست جریان اباعبدالله(ع) افتاد، لذا وقتی در هولناک ترین حادثه ها با نگاه مؤمنانه و متدینانه حضرت زینب(س) یا اولیای خدا نگاه کنیم، پیروزی را لمس خواهیم کرد. لذا روایت داریم که هر چه امام حسین(ع) به لحظه شهادت شان نزدیک تر می شدند، چهره شان منبسط تر و شادتر می شد.

به طور کلی می توان گفت دین یعنی ظرفیت بزرگ ترین شادی ها در دل حتی تلخ ترین حادثه ها، درست است؟

بله و عجیب است که هیچ کس، هیچ ماده و هیچ تلقین و یا فیلمی نمی تواند انسان را در دل تلخی و ناکامی شاد کند؛ مگر با فریب. به تعبیر قرآن فقط متدینین هستند که غصه نمی خورند. به قول مولوی که می گوید: در مصیبت می کشم لذات او، مات اویم مات اویم مات او. این یک شادی عمیق، جدی، اصیل و ریشه دار و مورد تأکید دین است.

مختصات شادی در مقیاس جامعه امروزی چیست؟ شادی حلال و درستی که آرامش روانی پس از آن را به همراه داشته باشد؟

ببینید، ما مسائل دنیایمان را نمی توانیم حل کنیم، مگر اینکه از دریچه آخرت به آن نگاه کنیم. یک جوان اگر خواست شاد شود، باید بداند اگر از خط قرمز گناه و معصیت عبور کند- اگر چه ممکن است به شادی مقطعی برسد- شادی اش شبیه آرامش پیش از طوفان خواهد بود. چه دلهره هایی که بر سر راه این شادی ها وجود دارد! نخستین نکته این است که از طریق معصیت و حرام، شادی به دست نمی آید. باید این را باور کنیم که جنین این نوع شادی مثل معتادی است که مواد استفاده می کند. چنین فردی احساس می کند شاد شده، اما همه می دانیم افسرده تر و ضعیف تر از قبل خواهد شد. اینگونه نیست که یک جوان به اسم جوانی کردن بخواهد شاد باشد و در وهله اول به خودش اجازه دهد هر کاری را انجام دهد. نکته دوم این است که باید بدانیم به تعبیر امیرالمؤمنین، اگر ما نفس را مشغول نکنیم، نفس ما را مشغول می کند. پس باید برای نفس یک جوان مشغولیاتی را فراهم کنیم. واقعا جوان برای اینکه بتواند شادی عمیق را تجربه کند، حتما باید اهل جهد، تلاش و کوشش و مهارت آموزی باشد.

نکته بعدی فعالیت های اثباتی است. به خاطر دارم چندی پیش در کنار همین دریاچه شهدای خلیج فارس در غرب تهران، جوانی را دیدم که پیاده می رفت و چهره خسته ای داشت. به او گفتم تو جوانی و باید شاد باشی! گفت: امکانات نیست که من شاد باشم. گفتم منظورت از امکانات چیست؟ دریاچه خیلی زیبا با وسایل ورزشی، منظره زیبا، وسایل برای ورزش و دویدن و تفریح کردن. گفت: نه! اینها تفریح نیست. گفتم تفریح چیست؟ تو چه مصداقی از تفریح و شادی داری؟ اینهایی که من گفتم لذتبخش است و در نرم جهانی تعریف دارد. بعد که قدری صادقانه تر و صمیمانه تر شدیم مشخصا از تفریحات حرام اسم برد. گفت دیسکو و مراکز اینچنینی وجود ندارد. گفتم تو فکر می کنی آنها شاد هستند؟ آیا شادی این است؟ ما نمی توانیم با این چیزهایی که داریم شاد باشیم؟ گاهی اوقات ما واقعا جامعه را متهم می کنیم، از سر اینکه خودمان نمی خواهیم نقش مثبت و فعالی داشته باشیم. گاهی حکومت را متهم می کنیم که گویا باید شادی ها را در بسته هایی برای ما کادوپیچ کنند، غافل از اینکه شادی خلق کردنی و مبتنی بر همان موفقیتی است که من باید به دستش بیاورم.

کمی توضیح بیشتری ارائه کنید. اینکه چگونه شادی در لایه زیرین تلاش قرار دارد؟

مثالی در این خصوص می زنم؛ مثلا کسی که دانشگاه می رود و درس می خواند و در پایان دوره تحصیلات آکادمیک به او مدرک می دهند خوشحال و شاد می شود. خب، فرض کنید که وزارت علوم به تعداد همه جوانان لیسانس و فوق لیسانس چاپ کند و به منازلشان بفرستد؛ این اساسا شادی آور نیست و فرد احساس افتخار نمی کند. مدرک اینچنینی یک برگ کاغذ بی ارزش است، حتی اگر وزیر و رئیس جمهور امضا کرده باشند. شادی نتیجه پروسه ای است که تلاش، جزو لاینفک آن است و شرطی بسیار حیاتی و اساسی است. پس نکته مهم این است که جوانان و غیرجوانان منتظر نباشند که شادی را کسی به آنها تقدیم کند، شادی را با ایجاد فعالیت های مثبت و با انجام کارهای کاملا امکان پذیر می توان به دست آورد و به آغوش کشید.

 

منبع:تبیان

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/jFIko

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تکمیل کنید *