اشکذر خبر

تبلیغات
mci
car
ads
farntec
124

جلسه تفسیر قرآن آیات ٧٢ تا ٧٧ سوره حج

شناسه خبر : 73426 | تاریخ انتشار : : 11 خرداد 1397 - 18:29 | ارسال توسط :

?خلاصه مباحث تفسیری استاد فهیم نیا ؛ آیه 72 سوره مبارکه حج ? ?وإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِ الَّذِينَ كَفَرُوا الْمُنْكَرَ يَكَادُونَ يَسْطُونَ بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا ۗ قُلْ أَفَأُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَلِكُمُ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ? ✅معنای چند لغت از این آیه شریفه : ❇️« تُتْلَى » از […]

?خلاصه مباحث تفسیری استاد فهیم نیا ؛ آیه 72 سوره مبارکه حج ?
?وإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِ الَّذِينَ كَفَرُوا الْمُنْكَرَ يَكَادُونَ يَسْطُونَ بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا ۗ قُلْ أَفَأُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَلِكُمُ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ?
✅معنای چند لغت از این آیه شریفه :
❇️« تُتْلَى » از ماده « تِلو » به معنای حرکت می باشد . در قرآن کریم عبارت هایی مانند یتلو علیهم یا تتلی علیهم درباره پیامبر بکار برده شده است . کار پیامبر « یقرء » یعنی خواندن نیست بلکه « تلو » است یعنی حرکتی که مسؤلیت می آورد لذا کار پیامبر « تلاوت » است یعنی خواندن پی در پی و خواندنی که به دنبال آن مسؤلیت می آورد و باید دنبال آن راه افتاد .
❇️کلمه ی دیگری که در این آیه شریفه بکار رفته است کلمه « منکر» است ، منکر یعنی ناخشنودی در این آیه شریفه خداوند می فرماید وقتی آیات قرآن خوانده می شود در چهره ی کفار که نگاه می کنی عدم رضایت و ناخشنودی دیده می شود . امر به معروف و نهی از منکر هم به همین معناست معروف یعنی آن چیزی که عقل ما و در بین مردم به خوبی شناخته شده است منکر آن چیزی است که عقل و دین آن را رد می کنند و نسبت به آن ناخشنود است .
❇️نکته دیگر : ما تصاویری که می بینیم در روح و قلب ما اثر می گذرد ، همانطور که دیدن روی جان و قلب ما اثر می گذارد افکار خوب و افکار بد هم روی چهره ما اثر می گذارد . خداوند می فرماید کفار وقتی این موفقیت های پیامبر ( ص ) را مشاهده می کردند در چهره آنان ناخشنودی و ناراحتی دیده می شد .
✅وإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ هر گاه تلاوت می کنی بر ایناها آيَاتُنَا آیات ما را بَيِّنَاتٍ بینه یعنی دلیل تَعْرِفُ می بینی فِي وُجُوهِ در صورتش ، صورت را وجه می گویند زیرا وضعیت قلب ما در صورت ما خودش را نشان می دهد الَّذِينَ كَفَرُوا کسانی که کافر شدند الْمُنْكَرَ ناخشنودی یعنی خیلی دلگیر می شوند .
❇️ آیات قرآن مثل باران می ماند اگر بر روی جای با طراوت بریزد ( قلب انسان مؤمن ) بوی خوب استشمام می شود و اگر بر روی سم بریزد ( قلب کفار ) سم تولید می کند
✅ يكَادُونَ آن چنان که نزدیک است از شدت خشم يَسْطُونَ ؛ یسطون یعنی تسلط بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا به تلاوت کنندگان آیات ما بتازند .
✅قلْ أَفَأُنَبِّئُكُمْ آیا می خواهید خبر به شما بدهم ؛
خداوند به کفار می فرماید شما که الان نمی توانید یک نقد را گوش کنید و آیات قرآن که بتان شما را زیر سؤال می برد با تحمل کنید چطور می خواهید عذاب الهی را تحمل کنید؟!!
❎ نبأ به خبر مهم و سرنوشت ساز می گویند.
❎در اینجا کلمه « قل » آمده است خداوند هر گاه می خواهد به کفار صحبت کند با واسطه این کار را انجام می دهد لذا به پیامبر ( ص ) می فرماید به مشرکان بگو .
✅بشَرٍّ مِنْ ذَلِكُمُ از شنیدن آیات بدتر باشد ؛ خطاب به کفار است که از شنیدن آیات چهرهشان تغییر می کرد می فرماید می خواهید یک خبر مهمی به شما بدهم که از شنیدن این آیات بدتر باشد برای شما النَّارُ آن خبر آتش است وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وعده داده خداوند به کسانی که کافر شدند وَبِئْسَ الْمَصِيرُ برگشت به چنین عذاب و آتشی خیلی دردناک است . خطاب به کفار می فرماید شما که تحمل شنیدن چند آیه قرآن از یک بنده خدا ( پیامبر ( ص ) ) ندارید چطور می خواهید عذاب خدا را تحمل کنید ؟!
❇️❇️نکته مهم : این آیات مربوط به گذشته نیست مربوط به الان نیز می باشد در مقطع زمانی ما دشمن به پیشرفته ترین سلاح ها مجهز شده است هزاران سایت اینترنتی و شبکه ماهواره ای دارند که علیه اسلام تبلیغ می کند.
?خلاصه مباحث تفسیری ؛ آیه 73 سوره مبارکه حج ?
?يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ?
✅✅يا أَيُّهَا النَّاسُ ای مردم ضُرِبَ مَثَلٌ مَثَلی زده شده است فَاسْتَمِعُوا لَهُ که باید خوب گوش کنید إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ همانا کسانی که می خوانید مِنْ دُونِ اللَّهِ غیر خدا را لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا یک مگس هم نمی توانند خلق بکنند ؛ مگس حشره ای است که مردم از او دوری می کنند و یک حشره نفرت انگیزی است وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ اگر همه آنها هم جمع بشوند نمی توانند یک مگس خلق کنند وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا اگر مگس یک شی ء از اینها بدزد نمی توانند از او پس بگیرند لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ
❇️آیه قبل خداوند با کفار صحبت می کرد در این آیه شریفه خداوند متعال با مردم صحبت می کند که مشخص است که دایره مخاطبین این آیه شریفه نسبت به آیه قبل به مراتب گسترده تر شده است زیرا همه ی مردم را مخاطب کرده است می فرماید يَا أَيُّهَا النَّاسُ .
❇️ضرِبَ مَثَلٌ برای شما مثلی زده می شود ؛ کلمه مثل در قرآن زیاد بکار رفته است ، کلمه مثل از وثول است به معنای استقامت و پا برجایی و ایستادن ؛ مثل در اثر یک تجریه یا بر اثر گذشت زمان گاهی مردم یک واقعیت هایی را می بینند که تبدیل می شود به مثل و در ذهن مردم جا می افتد و پا برجا می ماند به طور نمونه می گویند فلانی از نخ سیاه و سفید می ترسد یعنی اینقدر نامردی دیده است که حتی با انسان های خوب هم بخواهد داد و ستد کند باز هم احتیاط می کند ؛ ضرب المثل هم یعنی مثلی که تثبیت شده است .
✅يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ ای مردم زده شد مثلی یعنی چیزی که استقامت دارد و پا برجاست چنین مثلی زده شد .
❇️فاسْتَمِعُوا لَهُ اگر انسان کاملاً به مطلبی گوش کند به آن استماع گفته می شود ولی اگر دقت لازم در گوش کردن وجود نداشته باشد به آن سمع می گویند لذا قرآن را می گویند فستمعو له یعنی کاملاً حواستان به گوش کردن قرآن باشد.
❇️إنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا هما کسانی که می خوانند من دون الله یعنی من غیر الله یعنی غیر خدا را ؛ لن یخلقو هرگز خلق نکردند ذُبَابًا ؛ ذباب از ماده ذبه است یعنی آمد چرا مگس را ذباب می گویند زیرا هر چه او را برانی از نزد خود دوباره می آید.
❇️ولَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ اگر همه این ها با هم جمع بشوند که این ذباب را خلق بکنند نخواهند توانست وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ و اگر بگیرد از اینها ، سلب یعنی گرفتن ولی گرفتنی که از روی رضایت نباشد الذُّبَابُ شَيْئًا مگس چیزی را از اینها بگیرد لَا يَسْتَنْقِذُوهُ نمی توانند از او بگیرند ، استتنقاذ در جایی بکار می برند که سخت باشد به عبارت دیگر یعنی گرفتنی که سخت باشد.
❇️منْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ در اینجا دو معنا می توان استنباط کرد یک اینکه هم مگس ضعیف است هم کسی که می خواهد چیزی که مگس ربوده را از او بگیرد هم می توان کفار معنی کرد که طالب هستند به هر حال می فرماید هر دو ضعیف هستند هم طالب و هم مطلوب یک ذره قدرت هم که دارند خداوند به آنها داده است .
?خلاصه مباحث تفسیری آیه 74 سوره مبارکه حج
☘ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ
✅✅در آیه 72 خداوند می فرماید هنگامی که آیات ما برای مشرکان قرائت می شود چهره هایشان ناراحت می شود در ادامه در آیه 73 خداوند می فرماید که من مثالی می زنم که در ذهنتان بماند و آنکه اینهایی که این همه ادعا در مقابل آیات خدا دارند اگر به آنها بگویی یک مگس بیافرینند نمی توانند بیافرینند بلکه اگر همین مگس یک چیزی از اینها بدزدد نمی توانند از او پس بگیرند اینها اینقدر ضعیفند حالا سؤال مطرح می شود چرا اینها که اینقدر ضعیفند این چنین در برابر خداوند می ایستند؟! علتش این است که اینها معرفت ندارند و قدر خدا را نشناختند مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ .
❇️قدر به سه معنا در این آیه شریفه ممکن است بکار رفته باشد . اول به معنای « شأن » مَا قَدَرُوا اللَّهَ اینها شأن خدا را نشناختند . قدر می تواند در این آیه شریفه به معنای « وصف » باشد مَا قَدَرُوا اللَّهَ وصف خدا را آنطور که هست نشناختند . هم می تواند به معنای « معرفت » باشد مَا قَدَرُوا اللَّهَ شناختی که باید از خدا داشته باشند ندارند .
❇️حقَّ قَدْرِهِ خداوند متعالی هنگامی که می خواهد بر مطلبی تأکید کند و آن را اوج دهد از کلمه حَقَّ استفاده می کند که در جاهای مختلف قرآن بکار رفته است به طور نمونه وتقوا الله حق تقاته تقوا داشته باشید تقوای حقیقی و جاهدوا فی الله حق جهاده در آیه شریفه مورد بحث ما نیز از کلمه « حق » استفاده شده است.
✅إنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ؛ إِنَّ برای تعلیل و علت آوردن استفاده می شود و در اینجا دلیل است برای آیات قبلی که درخصوص قدرت خدا بحث کرد .
❇️إنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ دو صفت خداوند در اینجا آورده شده است . قوی که در مقابل آن ضعیف است . بعضی از قوت ها وجود دارد که بعد از مدتی به ضعف تبدیل می شود مثل برخی وزن بردارهای که وزنهای خیلی زیاد را بالای سر می گیرند ولی بعد از مدتی این قدرت از دست می دهند در اینجا کلمه قوی آمده است که شامل هر قدرتی می شود اما خداوند قوی هست اما از نوعی که عزیز هم هست عزیز یعنی شکست ناپذیر هیچگاه قدرت خداوند متعال به ضعف مبدل نمی شود إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ .
?خلاصه مباحث تفسیری آیه 75 سوره مبارکه حج
☘اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ☘
✅سؤال مطرح می شود که خداوند این همه مشرکین را مذمت می کند آیا برای هدایت آنان اقدامی انجام داده است یا نه ؟! آیا راهی در جلو پای این افراد گذاشته است؟! بله ؛در این آیه شریفه خداوند می فرماید که دو نوع رسول برای آنها فرستادیم یک نوع فرشتگان و دیگری از انسانها.
❇️ملَک به فرشتگان مهم گفته می شود مانند حضرت اسرافیل ، میکائیل ، عزرائیل و جبرائیل که همه ملک هستند یعنی رئیس ملائکه .
❇️اصْطَفِي ؛ در جنگ های قدیمی گاهی چیزهایی به غنیمت می بردند مثل شمشیر خیلی گران قیمت که متعلق به فرمانده بود یا چیزهای خیلی مهمی که ارزشمند بود و غنیمت می گرفتند این غنائم با ارزش را به پادشاه می دادند یا به رئیس قبیله می دادند که به این عمل اِصْطَفِي می گویند یعنی گزیده ها را برداشتن . با توجه به این توضیحات مصطفی هم معنی برگزیده می دهد .
✅اللَّهُ يَصْطَفِي خدا بر می گزیند مِنَ الْمَلَائِكَةِ از ملائکه رُسُلًا رسولان ،مانند اینکه حضرت جبرئیل آیات خدا را می آورد یا حضرت عزرائیل جان ها را می گیرد وَ مِنَ النَّاسِ از مردم هم رسولان هستند مانند حضرت موسی ، حضرت عیسی و حضرت محمد ( ص ) إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ خدا سمیع و بصیر است متوجه هست که چه کسی را رسول خود قرار بدهد
❎خداوند در آیه شریفه می فرماید که خدا فرشتگان الهی و رسولان از انسان ها را انتخاب می کند برای انجام امورات مهم .
?خلاصه مباحث تفسیری آیه 76 سوره مبارکه حج
?يعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ?
✅خداوند متعال که انبیا علیهم السلام را مبعوث کرده است و فرشتگان را به عنوان رسولان قرار داده است بر آنان نظارت کامل دارد لذا در این آیه شریفه می فرماید يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ هم خداوند توجه به فعالیت این رسولان دارد و هم اینها معصوم هستند و ذره ای تخلف در کار اینها نیست و خداوند آگاه است به کار و فعالیت آنها و اگر ذره ای در کار اینها نقص بود آنها را انتخاب نمی کرد .
❇️❇️دو نکته : اول اینکه انتخاب رسولان بر خداوند متعال واجب است دوم این رسولان واجب است معصوم باشند زیرا می خواهند مردم را هدایت کنند و اگر معصوم نباشند ممکن است مردم را گمراه کنند .
✅يعْلَمُ خدا می داند مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ هر آنچه بین آنها می گذرد وَمَا خَلْفَهُمْ و آنچه بعداً بین آنها می گذرد وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ به سوی خدا امور بر می گردد .
برگشت امور به سوی خدا است در اینجا یعنی ذات این رسولان و فرشتگان و انسانها برگزیده همه به سوی خدا بر می گردد و وجودشان وابسته به خداوند است.
?خلاصه مباحث تفسیری آیه 77 سوره مبارکه حج
☘يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ?
✅✅چند نکته :
❇️رکوع استقلالی در شرع مقدس نداریم یعنی خارج از نماز اگر کسی بخواهد رکوع کند این عمل حرام است و اصلاً اجازه داده نشده است .
❇️انواع و اقسام سجده داریم و سجده مختص به نماز نیست . سجد شکر ، سجده قرآن ( 15 سجده در قرآن داریم 11 تا از آنها مستحبی و 4 تا واجب ) و غیر از اینها اگر انسان روزی هزار بار هم بخواهد سجده کند در غیر از نماز اشکال ندارد .
✅در این آیه شریفه می فرماید يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع کنید و سجده کنید یعنی اینکه نماز بخوانید چون رکوع در غیر از نماز نداریم این آیه شریفه دستور می دهد رکوع کنید یعنی نماز بخوانید .
❎سجده به معنای نهایت خضوع است لذا وقتی خداوند به فرشتگان می گوید که آدم را سجده کنید یعنی نهایت خضوع در برابر انسان داشته باشید در آن دستور الهی به فرشتگان اصلاً سجده در مقابل انسان به معنای سر بر خاک گذاشتن فرشتگان نمی باشد علت اینکه خداوند به فرشتگان امر می کند که بر انسان سجده ( خضوع ) کنید به دلیل علم آدم بود لذا تملق برای معلم از نظر اسلام اشکال ندارد چون اهمیت دادن به علم است نه به شخص .
✅يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا عبادت کنید ؛ اعبدوا همه عبادت ها را شامل می شود و ذکر عام بعد از خاص است و همه عبادت ها را در بر می گیرد روزه ، حج و … رَبَّكُمْ چون رب شماست خدا را عبادت کنید وَافْعَلُوا الْخَيْرَ کارهای خیر انجام دهید لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
❇️دین شامل سه بخش اعتقادات، احکام و اخلاق می باشد در این آیه شریفه هر سه بخش دین ذکر شده است ابتدای آیه مربوط به احکام است (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا ) قسمت دوم در مورد اعتقادات است ( وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ ) و قسمت سوم آیه شریفه در مورد اخلاق است ( وَافْعَلُوا الْخَيْرَ ) لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اگر این سه بخش دین را انجام دهید ( احکام ، عبادت و اخلاق ) شاید رستگار بشوید سوال مطرح می شود که چرا شاید آورده شده است ؟
دو پاسخ داده شده اولاً چون خداوند علم دارد به همه امور شاید در قرآن به معنای حتما می باشد که در این آیه شریفه لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ یعنی حتماً رستگار می شوید . معنای دوم برای لعله که در قرآن آمده است به معنای شک نیست به معنای تشکیک است یعنی به شما بستگی دارد اگر شما این سه کار را درست انجام دهید رستگار می شوید اما اگر درست این سه کار را انجام ندهید مثلاً عجب شما را بگیرد ممکن است رستگار نشوید .

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/R63eY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تکمیل کنید *

تبلیغات
mci
car
ads
farntec
124