اشکذر خبر

تولید بدون کارخانه چیست؟/چند گام مهم برای موفقیت در کار

شناسه خبر : 58362 | تاریخ انتشار : : 12 آذر 1395 - 21:07 | ارسال توسط :

دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری تولید بدون کارخانه چیست ؟ شاید تا به حال به این مسئله فکر کرده باشید که چگونه می‌توانید بدون اینکه خودتان کالایی تولید کنید و در فرآیند تولید مستقیما حضور داشته باشید صاحب یک برند تجاری شوید و محصولاتی را با برند خودتان به بازار عرضه کنید؟ موضوعی که در این […]

دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری

تولید بدون کارخانه چیست ؟

شاید تا به حال به این مسئله فکر کرده باشید که چگونه می‌توانید بدون اینکه خودتان کالایی تولید کنید و در فرآیند تولید مستقیما حضور داشته باشید صاحب یک برند تجاری شوید و محصولاتی را با برند خودتان به بازار عرضه کنید؟

موضوعی که در این شماره بنا داریم در رابطه با آن صحبت کنیم ایده جذابی است که نه دردسر‌های تولید را دارد و نه نیازی به اینکه شما مستقیما با مشتریان سرو‌کار داشته باشید. در واقع شما صاحب برند تجاری هستید که دیگران برایتان تولید می‌کنند و دیگران برایتان می‌فروشند.

هرچند ایده ساخت یک برند تجاری معتبر ایده جدیدی نیست اما اینکه شما بدون نیاز به راه‌اندازی کارخانه یا خط تولید یک کالای خاص صاحب برندی باشید که در بازار طرفدار داشته باشد، بسیار جالب است. در ادامه به جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌پردازیم.

چند گام مهم برای موفقیت در کار

شروع کار از تحقیقات بازار آغاز می‌شود. این کار اطلاعات دقیقی را از بازار‌ها و مشتریان بالقوه و بالفعل، قابلیت‌های فروش، سهم بازار و اطلاعاتی از این قبیل در اختیار شما قرار می‌دهد. این مرحله مهم‌ترین بخش کار است که تا حد زیادی موفقیت و عدم موفقیت شما را در بازار تعیین می‌کند.

گام بعدی، انتخاب نام تجاری و ثبت برند است. نام تجاری مناسب مسئله مهمی است که فراگیری و قابلیت‌های حضور آینده شما در بازار‌های داخلی را مشخص می‌کند بنابراین هر چقدر دقت بیشتری در این موضوع داشته باشید موفقیت شما قابل حصول‌تر است، چون شما تولیدی ندارید و می‌خواهید تنها به پشتوانه برند و بازار‌یابی مناسب سهم بازار را در اختیار بگیرید از این رو اهمیت این قسمت از کار کاملا واضح است. علاوه بر این انتخاب نام تجاری مشخص برای خودتان می‌تواند تا حد زیادی از مشتریانی که به‌دست می‌آورید محافظت کند و از ارتباط مستقیم مشتری با کارخانه و حذف شما از بازار جلوگیری به عمل آورد.

مرحله بعدی کار ارتباط با کارخانه‌های تولیدی و سفارش تولید کالا با برند خودتان است. در این مرحله می‌توانید با قرارداد‌های مختلف مانند اجاره شیفت کاری، اجاره کارخانه آماده یا سفارش تولید عمده، کالای مورد نیاز خود را تامین کنید. بهترین گزینه، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی هستند که اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند که در اوضاع این روز‌های اقتصاد ایران کم نیستند. این شرکت‌ها تمایل بیشتر و شرایط آسان‌تری برای همکاری و انعقاد قرارداد با شما دارند.

قدم بعدی بازاریابی و فروش کالایی است که با برند شما و در کارخانه‌ای که احداث نکردید، تولید شده است. اهمیت بخش تحقیقات بازار در این مرحله از کار خود را نشان خواهد داد، هر چقدر در تحقیقات بازار بهتر و دقیق‌تر عمل کرده باشید در مرحله بازار‌یابی و فروش کار به مراتب ساده‌تر خواهد شد. تعیین گروه‌های هدف، مشخص کردن حوزه‌های فروش، شیوه فروش و گرفتن نمایندگی‌ها در این بخش از کار است. فروش موفق یعنی سفارش تولید بیشتر و در نهایت سود بالاتر.

رصد مستمر بازار و شناسایی جهت‌گیری‌ها و تغییرات بازار و تغییرات ذائقه مشتری گام بعدی است که باید در نظر گرفته شود. این کار در تداوم حضورتان در بازار بسیار موثر است. تبلیغات درست و اصولی با محوریت گروه‌های هدف بازار، ارائه خدمات پس از فروش و عواملی از این دست و حفظ کیفیت محصول از طریق نظارت مستمر بر کارخانه‌هایی که کالای شما را تولید می‌کنند بسیار اهمیت دارد.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری

هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این کار با هزینه‌های تحقیقات بازار شروع می‌شود که باتوجه به نوع محصول و گستردگی بازار متفاوت است. علاوه بر این باید هزینه‌ای در حدود یک تا دو میلیون برای ثبت‌نام تجاری در نظر بگیرید. البته شما می‌توانید نام تجاری مناسبی را خریداری کنید. هزینه‌های قرار‌داد تولید که با کارخانه تولیدی منعقد می‌شود، بسته به قیمت و نوع محصول متفاوت است ولی حداقل 100 میلیونی باید برای این کار در نظر بگیرید.

علاوه بر این، هزینه‌های تبلیغات و بازار‌یابی نیز بر عهده شماست. اینکه چه شیوه‌ای را برای تبلیغات انتخاب کنید، نوع محصول و گستردگی بازار در هزینه‌های این بخش موثر است بنابراین هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی بسیار وابسته به نوع محصول است و نمی‌توان عدد مشخصی را برای آن تعیین کرد. مهم‌ترین هزینه‌های کار برای اجاره دفتر مرکزی و جذب نیروی کار در این قسمت است. برای شروع می‌توانید با یک دفتر کوچک و با چهار یا پنج نیروی کار شامل واحد ثبت سفارش، واحد بازاریابی و واحد روابط عمومی کار را آغاز کنید. برای راه‌اندازی و تجهیز دفتر کار بدون در نظر گرفتن هزینه‌های اجاره یا خرید دفتر باید 50 میلیونی را در نظر بگیرید. در نهایت سود‌آوری شما با فروش نخستین محصول و ثبت نخستین سفارش آغاز می‌شود و بسته به بازار محصول میزان سود‌آوری شما در بازار مشخص می‌شود. دوره بازگشت سرمایه در این کار بسیار کوتاه خواهد بود چون تا حد ممکن از هزینه‌ها صرف نظر شده است بنابراین می‌توانید انتظار داشته، باشید که طی سال اول سرمایه شما باز خواهد گشت.

لینک کوتاه : https://ashkezarnews.ir/x55tY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تکمیل کنید *