به گزارش اشکذر خبر، در این میان آگاهی مردم از شناخت حقوق خود و آشنایی با موارد تخلف در عملکرد کارکنان پلیس میتواند بدرستی تخلفات را در سامانه فوریتی 197 ثبت کنند. از این رو شهروندان میتوانند با توجه به موضوعات زیر به کلانتریها و مغایرت با هرکدام از زمان بندیهای زیر که توسط پلیس به […]
به گزارش اشکذر خبر، در این میان آگاهی مردم از شناخت حقوق خود و آشنایی با موارد تخلف در عملکرد کارکنان پلیس میتواند بدرستی تخلفات را در سامانه فوریتی 197 ثبت کنند. از این رو شهروندان میتوانند با توجه به موضوعات زیر به کلانتریها و مغایرت با هرکدام از زمان بندیهای زیر که توسط پلیس به عنوان استاندارد برای رسیدگی به مراجعات مردمی در نظر گرفته شده، هرگونه شکایات خود را به این سامانه گزارش کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.
الف) زمان تشکیل پروندههای مقدماتی و خدمات قضایی از لحظه ورود به کلانتری تا خاتمه حداکثر یک ساعت است و در صورت نیاز به تحقیق محلی، نهایتاً سه ساعت به طول میانجامد.
ب) زمان تشکیل پرونده مقدماتی قتل، خودکشی و فوت حداکثر 2 ساعت است.
ج) ارسال پرونده مقدماتی به مشاوره و مددکاری اجتماعی حداکثر 3 ساعت به طول خواهد انجامید.
د) ارجاعات قضایی مانند حکم جلب، تحقیق و ابلاغ قضایی ظرف 24 ساعت باید انجام شود.
در این رابطه در مورد تخلفات کلانتریها که مردم در صورت مواجهه با آن،میتوانند گزارش کنند نیز آمده است:
1) اخذ بی مورد مدارک
2) عدم پاسخگویی به موقع به مراجعین به دلایلی همچون صرف صبحانه، ناهار یا برگزاری مراسم
3) افشای اطلاعات موضوع پرونده توسط کارکنان کلانتری
4) تغییر موضوع شکایت توسط ماموران کلانتری
5) عدم عودت وسائل شخصی و مدارک اخذ شده از مراجعان
6) مفقود شدن مدارک مراجعان
7) عدم رعایت حقوق شهروندی و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فیزیکی
8) سهل انگاری در اجرا و ابلاغ احکام قضایی
9) موکل کردن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسیدگی
10) کم و زیاد کردن اوراق پرونده
11) عدم تشکیل به موقع پرونده به هنگام مراجعه شکات با توجه به جدول زمان رسیدگی
12) مطالبات نامشروع و غیر قانونی
13) عدم تشکیل پرونده در کلانتری حتی اگر موضوع در حوزه دیگری اتفاق افتاده باشد
گفتنی است سامانه 197 خدماتی بدون هزینه است که مردم با گذاشتن پیام خود بر روی این شماره، با دادن آدرس و مشخصات میتوانند پیگیر شکایات خود از عملکرد پلیس و ارگانهای مربوطه باشند.
وظیفه اصلی پلیس 197، رسیدگی به شکایات مردم است و شکایات مردم بیشتر در حوزههایی است که با مردم سر و کار بیشتری دارند از جمله پلیس 110، راهنمایی و رانندگی، راهداریها، کلانتریها حوزه مواد مخدر، آگاهی و امنیت اطلاعات. به گفته سروان عبدالهی197 در حال حاضر بیشترین شکایات مربوط به حوزه کلانتری، پاسگاهها و راهبر ناجا است.
ناگفته نماند با اعلام شکایت از طرف مردم، بدون سانسور، به رده رسیدگی کننده، جهت بررسی، ارجاع داده میشود.
حامد شیخ شر فی
تاریخ : 11 - بهمن - 1396
باسلام ودعای خیر. بنده تشکر فراوان از پر سنل زحمتکش پلیس راه که در راه اجرای قانون که همان افزایش ضریب ایمنی وحفظ جان ومال مردم است کمال تشکر را دارم. واین راهم بدانید که انتظارکوتاهی یا صرفنظر کردن جریمه نیستم ،ولی اعتراض به جریمه ناحق دارم. چه بساخدمات ارزنده ومفیدپلیس راه کم رنگ و مردم رابه این سازمان خد مترسان بد بین میکند.
محمدعلی طاهری
تاریخ : 4 - آبان - 1397
با سلام و عرض ادب و احترام ضمن تشکر و خسته نباشید به همه خدمتگزاران به استحضار می رساند زحمات پرسنل راهوربرهیچکس پوشیده نیست اما متاسفانه دراین ئین بعضی ماموران باعث بدبینی مردم و خدشه دار شدن این تلاشها میشود بنده درتاریخ ۹۸/۸/۳ در مسیر اتوبان کاشان به اصفهان با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر درحال حرکت بودم ازجلوچندین واحد خودروهای پلیس مستقرومجهزبه دوربین گذشتم و دوربین های مسافت یاب خودبزرگراه بدون تخلف اما یکی از این واحدها جلومراکرفت و اعلام کردم سرعت شما ۱۴۵ بوده علیرغم ارائه دلایل و مستندات در رابطه با جی پی اس و کروز متاسفانه بنده را ناحق جریمه کرد و اعتراضات من بجایی نرسید که این مسئله خود یک حق الناس است که من ازش نمی گذرم لذا خواهشمندم رسیدگی فرمائید نام مامور آقای …. میباشد . با تقدیم احترام و تشکر