• Sabat Sabat
  • 4386438


  • کد خبر: 61666
      منتشر کننده: اشکذری
        تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
    بجاي مصرف شيريني و شكلات در دیدوبازدیدهای نوروزي بهتر است از ميوه استفاده كنيد. میوه‌ها حاوي تركيباتي بنام آنتی‌اکسیدان هستند كه نقش آن‌ها در پيشگيري از بیماری‌های غیر واگیر ازجمله ديابت، بیماری‌های قلبي عروقي و سرطان‌ها شناخته‌شده است.

    احمد عسکری – اشکذر خبر: در دیدوبازدیدهای نوروزی برای حفظ سلامت خود به نکات تغذیه‌ای‌ زیر توجه کنید:
    •    از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک  برای پذیرایی مهمانان خود  تهیه کنید. تا میهمانان  با افزایش  دریافت قند و چربی اضافی مواجه  نشوند.
    •    در مصرف شیرینی و شکلات  زیاده‌روی نکنید.
    •     به‌منظور پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی، دردید و بازدیدها بجای شیرین‌های خامه‌ای و شکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند،  از انواع خشک و ساده شیری‌ها در اندازه کوچک استفاده کنید
    •    بجای مصرف شیرینی و شکلات در دیدوبازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده کنید. میوه‌ها  علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی بنام آنتی‌اکسیدان هستند که نقش آن‌ها در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته‌شده است.
    •    برای صرف چای، بجای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید
    •    در مصرف آجیل زیاده‌روی نکنید. انواع مغزها و تخمه‌ها  حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. به‌طوری‌که  هر ۱۰۰ گرم آن‌ها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری  است.
    •   .  از انواع آجیل‌های بدون نمک و یا کم‌نمک  استفاده کنید. آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشارخون بالا فراهم می‌کنند
    •    در میهمانی‌های نوروزی، در وعده ناهار و شام ، برای احتراز از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده  وارد بدن می‌شود، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی  پرکنید
    •    مصرف سالاد و سبزی  به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند
    •    نوشیدن نوشابه (حتی انواع کم‌کالری) و آبمیوه‌های صنعتی را  که حاوی قند زیادی هستند، به حداقل رسانده  و از آب ساده و یا دوغ‌های کم‌نمک و بدون گاز استفاده کنید.
     در سفرهای نوروزی به نکات تغذیه‌ای زیر توجه داشته باشید:
    •    تا حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دست‌فروشان خودداری کنید.
    •    غذایی که برای بین راه تهیه می‌کنید، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مثل انواع خورش‌ها، سریع‌تر فاسد می‌شوند چون میکرب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند.
    •    غذاهای خشک همراه با سبزی جات تازه که خوب شسته شده‌اند غذاهای مناسبی برای سفرند
    •     در طول سفر از مصرف پنیر، سرشیر، خامه  که پاستوریزه  شده  نیست استفاده نکنید. مصرف  محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد.
    •    مصرف سس مایونز و سایر سس‌های چرب از نظر تغذیه‌ای‌ به‌طورکلی توصیه نمی‌شوند. به‌ویژه در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس‌های خامه‌ای جدا خودداری کنید می‌توانید با مخلوط ماست، آب‌لیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن‌زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنید.
    •    غذاهایی را در رستوران سفارش دهید که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستوران‌ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغیر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.
    •    در رستوران، حتما همراه با غذایی که میل می‌کنید، از ماست (کم‌چرب و پاستوریزه)، لیموترش و یا آب‌لیمو استفاده کنید. با مصرف این‌ها، دستگاه گوارش اسیدی می‌شود و درنتیجه، از رشد و تکثیر میکرب‌ها در دستگاه گوارش و درنتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌شود.
    •    مصرف انواع دسرهای خامه‌ای در طول سفر توصیه نمی‌شود چون ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه‌شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشد.
    •    اگر مایل به مصرف بستنی هستید، حتما از نوع پاستوریزه شده و کم‌چرب آن استفاده کنید.
    •    از خرید و مصرف نوشیدنی‌های محلی مثل آب‌زرشک، آب‌آلبالو و… و هم‌چنین لواشک، تمبر هندی، آلوچه ، درصورتی‌که بسته‌بندی نشده و کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند، خودداری کنید. انواع آلودگی‌های انگلی با خوردن این نوع مواد غذایی غیربهداشتی ممکن است به بدن منتقل می‌شود.
    •    برای جلوگیری از کم‌آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (ترجیحا آب‌معدنی) همراه داشته. به همراه داشتن میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند هویج، گوجه‌فرنگی، خیار، کاهو در طول مسافرت  به تامین آب، املاح و ویتامین‌های موردنیاز بدن کمک می‌کند. قبل از سفر در خانه آن‌ها را خوب بشویید و در ظرف‌های مناسب دربسته با خودتان ببرید.
    •    از مصرف سالاد به‌ویژه سالادهایی که در آن‌ها کاهو به‌کاررفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین‌راهی خودداری کنید.
    •    درصورتی‌که سالاد را شخصا درست می‌کنید حتما آن را قبلا ضدعفونی، ‌انگل زدایی و کاملا پاکیزه نمایید. بهتر است سبزیجات به‌صورت پخته مصرف شوند.
    •    گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ را فقط از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تهیه فرمایید.
    •    آب را فقط از منابع مطمئن تهیه‌کرده و یا از آب‌های بطری شده استفاده کنید.
    •    یخ را از مراکز مطمئن تهیه نموده و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند خودداری کنید.
    •    از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید.
    •    جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه به‌سلامت آب توصیه می‌شود.
    •     در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن‌که بر روی برچسب بسته‌بندی غذا نوشته‌شده دقت کنید.
    •    برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت کنید مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.
    •    از نگهداری و مصرف مواد غذایی اضافه آماده خودداری کنید.
    •    برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده کنید.
    •    در هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که می‌خواهید همراه ببرید و تا لحظه قبل از حرکت باید در یخچال نگهداری شود.
    •    توصیه می‌شود بجای استفاده از نوشابه‌های گازدار از نوشیدنی‌های طبیعی پاستوریزه و کم‌نمک چون دوغ مصرف کنید…
    •    در افرادی که در طول زندگی خود غذاهای شور و پرنمک مصرف کرده‌اند شانس افزایش خون بیشتر است.

     

    دفتر بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

     

    لینک کوتاه : http://ashkezarnews.ir/Sz7po

  • Telegram
  • ارسال نظر :

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تکمیل کنید *