• Sabat
  • 4386438


  • کد خبر: 68124
      منتشر کننده: خاتمی
        تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
    بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به زوال قرنیه چشم را تا 42 درصد در زنان کاهش می دهد.

     

     

    اشکذر خبر ـ توجه به سلامت زنان دارای اهمیت ویژه ای است زیرا علاوه براینکه زنان  حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، بر اساس تحقیقات ۳ دهه اخیر ، وضعیت زنان تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان ، خانواده ، جامعه و محیط پیرامون آن دارد. بر این اساس چنانچه مشکلاتی اعم از سو تغذیه ، کار طاقت فرسا ، زایمان های مکرر و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی موثر بر سلامت آنها نادیده انگاشته شود، سلامتی خانواده در کنار سلامتی خودشان دچار آسیب خواهد شد.

    رایج ترین نشانه های خلقی گزارش شده در بانوان ایرانی ، افسردگی ، غمگینی ، بی ثباتی بارز عاطفی ، عصبانیت و نشانه های جسمی متداول نظیر سردرد ، یبوست، نفخ و دردشکم هستند. این دردها ممکن است آنچنان با جنبه های روزمره زندگی تداخل داشته باشد که نه تنها موجب غیبت فرد از محل کار یا محل تحصیل شود، بلکه می تواند اختلافات خانوادگی خصوصا میان همسران ، سرکشی دختران جوان در برابر پدر  مادر و حتی گرایش به سیگار و مواد مخدر نیز دامن بزند. بر اساس  اهمیت این موضوع در این یادداشت به برخی از خواص مصرف  ماهی بر سلامت بانوان که  توسط راضیه السادات خاتمی اشکذری کارشناس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اشکذر تنظیم شده ، اشاره می کنیم.   

    ماهی جزو سالمترین غذاهای روی این سیاره است. ماهی سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین و ویتامین D است. ماهی بهترین منبع اسدهای چرب امگا ۳ در جهان است که فوق العاده برای بدن و مغز مهم هستند.

    برخی از ماهی ها بهتر از انواع دیگر هستند و انواع چرب آن در زمره سالم ترین نوع ماهی ها در نظر گرفته می شوند. دلیل این است که در ماهی های چرب مواد مغذی بر پایه چربی ، بیشتر یافت می شود این مواد شامل ویتامین D   محلول در چربی ، ماده غذایی که اکثر مردم دچار کمبود آن هستند ، می شود ماهی های چرب ، اسدهای چرب امگا ۳ بسیار بالایی دارند. این اسیدها ی چرب برای عملکرد بهینه بدن و مغز حیاتی هستند.

    ماهی حاوی ترکیباتی است که برای رشد مطلوب کودک عالی است. مصرف ماهی برای بهبود شیر دهی به مادران جوان توصیه می شود . همچنین در دوران بارداری نیز مفید است زیرا خطر تولد زود هنگام جنین را کاهش می دهد . همچنین مصرف امگا ۳ توسط مادران باردار موجب افزایش قدرت ذهنی و IQ ( ضریب هوشی ) نوزادشان می گردد. به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود مادران باردار و شیرده حتما اسیدهای چرب امگا ۳ به اندازه کافی مصرف کنند . با این حال یک اخطار در مصرف ماهی به مادران باردار وجود دارد .برخی از ماهی ها ( مثل ماهی آزاد و تن ) جیوه بالایی دارند که از قضا با مشکلات رشد مغز در ارتباط است به همین دلیل زنان باردار باید فقط ماهی هایی مانند قزل آلا،  شاه ماهی ، ساردین و خالی مخالی مصرف کنند و میزان آن را به ۳۴۰ گرم در هفته محدود نمایند. به علاوه باید از مصرف غذاهایی که با ماهی خام تهیه می شود اجتناب کرد.

    خوردن ماهی موجب تاخیر در بروز چین و چورک ها می گردد . پیر شدن پوست که چین و چروک علائم آن است در نتیجه عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد و دریافت آنتی اکسیدان ها بروز می کند . رادیکال های آزاد به مقدار خیلی زیاد، پیر شدن سلول های را تسریع می کنند و مقدار بسیار کم آنتی اکسیدان ها نمی توانند با عملکرد آن ها مقابله کنند. مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا ۳ برای کاهش آسیب رادیکال های آزاد ، انواع ویتامین ها و مواد معدنی با خاصیت انتی اکسیدانی مانند ویتامین های E ، A ، سلنیوم و روی به بدن می رسانند .

    مطالعات اخیر نشان می دهد که روغن ماهی قدرت بهبود بیماریها رادر خود دارد، در واقع مصرف منظم این روغن لنفوسیت های B  را تقویت می کند که مسئول مقابله با تهاجمات ویروس ها و باکتری هاست  همچنین موجب احساس سرزندگی و تحرک به خاطر ویتامین های D ، B و فسفر موجود در آن می شود . بنابراین خوردن یک تا ۲ بار ماهی در هفته برای استفاده از ارزش  غذایی بالای آن به خصوص برای زنان توصیه می گردد.

    ماهی هایی مثل قزل آلا ، سالمون ، شاه ماهی ، ساردین و خال مخالی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی هستند و میزان امگا ۳ موجود در انواع دریایی و پرورشی آن ها چندان تفاوتی با هم ندارند. این در حالی است که برخی ماهی ها دارای امگا ۳ کمتری هستند و تولید آن ها به شکل پرورشی باعث پایین تر آمدن این مقدار از امگا ۳ در بدنشان می شود مثل ماهی تیلاپیلای پرورشی ، حجم امگا ۳ موجود در گوشت این ماهی بسیار کم هست.

    لینک کوتاه : http://ashkezarnews.ir/BQG4Y

  • Telegram
  • ارسال نظر :

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تکمیل کنید *