• Sabat
  • 4386438


  • کد خبر: 60750
      منتشر کننده: علی مشیری
        تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
    یادداشتی در باب تصمیم علما و هیات مذهبی بر ممنوعیت اطعام در مجالس ختم شهر اشکذر
    در سیره پیامبر (ص) آمده است که پس از شنيدن خبر شهادت جعفر بن ابی‌طالب به مدت سه روز براى خانواده ايشان غذا تهيه نموده و براى آن‌ها فرستادند و از آن هنگام فرستادن غذا براى صاحبان مصيبت سنت گرديد.

    اشکذر خبر – علی مشیری: در روزهای اخیر و هم‌زمان با ایام‌الله دهه‌ی فجر و ایام سوگواری حضرت زهرا (س) شاهد تصمیم‌گیری و تصمیم سازی از طرف اعضای محترم هیئت‌امنای مساجد و با تایید امام‌جمعه‌ی محترم شهرستان اشکذر و ائمه جماعات مبنی بر ممنوعیت اطعام در مجالس ختم بودیم.

    فارغ از کم و کیف اجرای این تصمیم پسندیده و شایسته جا دارد از باب چرایی این مسئله و تصمیم چند نکته متذکر شویم:

    اولاً با نگاهی به تاریخ صدر اسلام و سفارش حضرت رسول‌الله (ص) می‌بینیم که نه‌تنها در آن ایام وابستگان متوفی هیچ‌گونه پذیرایی از میهمانان نمی‌کردند بلکه سفارش شده برای حداقل چند روز همسایگان و یا نزدیکان صاحبان عزا براى داغدیدگان غذا تهیه نمایند تا این بار را از دوش صاحبان عزا برداشته شود.

    در روایات آمده است که رسول گرامى اسلام (صلی‌الله علیه وآله) پس از شنیدن خبر شهادت جعفر بن ابی‌طالب به مدت سه روز براى خانواده ایشان غذا تهیه نموده و براى آن‌ها فرستادند و از آن هنگام فرستادن غذا براى صاحبان مصیبت سنت گردید؛ دیدگاه فقهاى شیعه و اهل سنت نیز نسبت به این آیین و سنت مثبت بوده و بر آن تأکیددارند.

    امام خمینى (رحمه‌الله) می‌فرمایند: «مستحب است تا سه روز براى صاحبان عزا ـ و اهل خانه میت ـ غذا فرستاده شود و غذا خوردن نزد آنان و در منزل آنان مکروه است».

    پس شایسته است ما افرادی را اطعام دهیم که عزیزی را ازدست‌داده‌اند، نه اینکه برویم و سر سفره‌ی اشخاصی بنشینیم که به‌تازگی عزیزی را ازدست‌داده‌اند و به قول یکی از علمای شهرمان داغ و مصیبت داغ‌دیده دوچندان شود.

    نکته دیگر اینکه وقتی غرض اصلی خیرات و مبرات باشد، می‌توان در ایام دیگر و بعد از مفارغت از مراسم کفن‌ودفن و غیره در ایام و مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان و حتی در قالب‌های متفاوتی مثل بسته‌های حمایتی بین نیازمندان توزیع شود و یا اینکه هزینه‌ی اطعام را به ساخت فضاهای درمانی، آموزشی و دیگر امور عام المنفعه اختصاص داد.

    و اما نکته‌ی آخر باوجود چنین تصمیم‌شایسته ای در صورت استقبال مردم فهیم شهرستان و با مدیریت و سیاست گذاری صحیح روحانیون محترم و موسسات خیریه موجود می‌توان این تصمیم را سکوی پرش بی‌نظیری دانست که می‌تواند از طریق همین کمک‌های خیری و جایگزین نمودن هزینه اطعام راه توسعه‌ی همه‌جانبه را در دیگر عرصه‌ها نظیر بخش فرهنگی، بهداشتی و غیره هموار کند.

    التماس دعا

    لینک کوتاه : http://ashkezarnews.ir/uCvMy

  • Telegram
  • ارسال نظر :

    یک پاسخ به “سنتی ناپسند و تصمیمی پسندیده”

    1. محمد حسین گفت:

      ((سیاست گذذذذذاری))

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تکمیل کنید *