• Sabat
  • 4386438


  • کد خبر: 67829
      منتشر کننده: مصطفی خاکساری
        تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
    آگاهی مردم از شناخت حقوق خود و آشنایی با موارد تخلف در عملکرد کارکنان پلیس می‌تواند بدرستی تخلفات را در سامانه فوریتی 197 ثبت کنند.

    سامانه 197 پل ارتباطی بین مردم وپلیسبه گزارش اشکذر خبر، در این میان آگاهی مردم از شناخت حقوق خود و آشنایی با موارد تخلف در عملکرد کارکنان پلیس می‌تواند بدرستی تخلفات را در سامانه فوریتی ۱۹۷ ثبت کنند. از این رو شهروندان می‌توانند با توجه به موضوعات زیر به کلانتری‌ها و مغایرت با هرکدام از زمان بندی‌های زیر که توسط پلیس به عنوان استاندارد برای رسیدگی به مراجعات مردمی در نظر گرفته شده، هرگونه شکایات خود را به این سامانه گزارش کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

    الف) زمان تشکیل پرونده‌های مقدماتی و خدمات قضایی از لحظه ورود به کلانتری تا خاتمه حداکثر یک ساعت است و در صورت نیاز به تحقیق محلی،‌ نهایتاً سه ساعت به طول می‌انجامد.

    ب) زمان تشکیل پرونده مقدماتی قتل، خودکشی و فوت حداکثر ۲ ساعت است.

    ج) ارسال پرونده مقدماتی به مشاوره و مددکاری اجتماعی حداکثر ۳ ساعت به طول خواهد انجامید.

    د) ارجاعات قضایی مانند حکم جلب،‌ تحقیق و ابلاغ قضایی ظرف ۲۴ ساعت باید انجام شود.

    در این رابطه در مورد تخلفات کلانتری‌ها که مردم در صورت مواجهه با آن،می‌توانند گزارش کنند نیز آمده است:

    ۱) اخذ بی مورد مدارک

    ۲) عدم پاسخگویی به موقع به مراجعین به دلایلی همچون صرف صبحانه، ناهار یا برگزاری مراسم

    ۳) افشای اطلاعات موضوع پرونده توسط کارکنان کلانتری

    ۴) تغییر موضوع شکایت توسط ماموران کلانتری

    ۵) عدم عودت وسائل شخصی و مدارک اخذ شده از مراجعان

    ۶) مفقود شدن مدارک مراجعان

    ۷) عدم رعایت حقوق شهروندی و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فیزیکی

    ۸) سهل انگاری در اجرا و ابلاغ احکام قضایی

    ۹) موکل کردن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسیدگی

    ۱۰) کم و زیاد کردن اوراق پرونده

    ۱۱) عدم تشکیل به موقع پرونده به هنگام مراجعه شکات با توجه به جدول زمان رسیدگی

    ۱۲) مطالبات نامشروع و غیر قانونی

    ۱۳) عدم تشکیل پرونده در کلانتری حتی اگر موضوع در حوزه دیگری اتفاق افتاده باشد

    گفتنی است سامانه ۱۹۷ خدماتی بدون هزینه است که مردم با گذاشتن پیام خود بر روی این شماره، با دادن آدرس و مشخصات می‌توانند پیگیر شکایات خود از عملکرد پلیس و ارگان‌های مربوطه باشند.

    وظیفه اصلی پلیس ۱۹۷، رسیدگی به شکایات مردم است و شکایات مردم بیشتر در حوزه‌هایی است که با مردم سر و کار بیشتری دارند از جمله پلیس ۱۱۰، راهنمایی و رانندگی، راهداری‌ها، کلانتری‌ها حوزه مواد مخدر، آگاهی و امنیت اطلاعات. به گفته سروان عبدالهی۱۹۷ در حال حاضر بیشترین شکایات مربوط به حوزه کلانتری، پاسگاه‌ها و راهبر ناجا است.

    ناگفته نماند با اعلام شکایت از طرف مردم، بدون سانسور، به رده رسیدگی کننده، جهت بررسی، ارجاع داده می‌شود.

    لینک کوتاه : http://ashkezarnews.ir/VxGAo

  • Telegram
  • ارسال نظر :

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تکمیل کنید *