• Sabat Sabat


  • کد خبر: 71344
      منتشر کننده: علی مشیری
        تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
    یادداشت/
    در سال جاری استان یزد با قرار گرفتن در صدر اخبار دو بار جهانی شد، نخست ثبت جهانی استان یزد در نشست اجلاس یونسکو به‌عنوان دومین شهر خشت خام جهان و دوم اهداءِ جایزه ویژه انرژی «گلاب» مهم‌ترین جایزه‌ی جهانی محیط‌ زیست به رئیس شورای شهر و شهردار استان یزد بود.

    اشکذر خبر – علی مشیری: در دنیای امروز برای راه‌اندازی کسب‌وکار ابتدا برند را ثبت می‏کنند و پس از آن به توسعه برند و ایجاد اشتغال می‏پردازند. این راه البته یکی از روش‌هایی است که در حوزه‌ی برند سازی به کار گرفته می‏شود، در حوزه گردشگری نیز به‌نوعی از این روش بهره می‏گیرند؛ به‌طور مثال برای شهرت یک مقصد گردشگری از طریق برند کردن آن، جذب گردشگر را شکل می‏دهند.

    در سال جاری استان یزد با قرار گرفتن در صدر اخبار دو بار جهانی شد، نخست ثبت جهانی استان یزد در نشست اجلاس یونسکو به‌عنوان دومین شهر خشت خام جهان و اولین شهر ثبت‌شده‌ی کشور و دوم اهداءِ جایزه ویژه انرژی «گلاب» مهم‌ترین جایزه‌ی جهانی محیط‌ زیست به رئیس شورای شهر و شهردار استان یزد بود.

    و نیز از نظر ملی و به گواه آمار و ارقام منتشرشده ورود بیش از ۵۰‌هزار گردشگر خارجی در ۶‌ماهه اول سال جاری و کسب رتبه نخست بخش ایده چهارمین جشنواره و مشارکت ملی گردشگری به فعال گردشگری استان یزد نشان از پتانسیل بالای انسانی و طبیعی استان یزد دارد که می‌تواند سرآمد صنعت گردشگری در کشور باشد.

    اما قرار گرفتن در فهرست‌های جهانی و جهانی‌شدن ۲ روی یک سکه هستند که یکروی آن محصور شدن در راهرو و پستوهای کنوانسیون‌های بین‌المللی و سازمان جهانی یونسکو (توجه داشته باشیم که پس از ثبت جهانی یک اثر کشور ثبت‌کننده‌ی آن اثر باید هر سال وضعیت حفاظتی و مرمتی اثر به‌طور کامل ثبت نموده و در اختیار مسئولین میراث جهانی قرار گیرد و نیز باید هر ۶ سال یک‌بار از طریق کشور عضو یک گزارش علمی درباره وضعیت حفاظتی آثار جهانی به کمیته میراث جهانی ارائه شود) و روی دیگر این سکه رونق کسب‌وکار (در سایه صادرات پنهان) و تجاری شدن هر چه بیشتر استان در کمال ورود گردشگران داخلی و خارجی است.

    مسلما اگر از تک‌تک شهروندان استان یزد سوال شود که کدام روی سکه را می‌پسندند همگی و به‌اتفاق آرا روی دوم سکه را انتخاب می‌کنند. چه اینکه هم زبانزد عام و خاص در سطح ملی و جهانی می‌شوند و هم در قبَل آن سود و منفعت مادی نصیبشان می‌شود.

    کم‌کم بوی عید میاید و هم‌زمان با نو شدن سال مسافرت‌ها هم شروع می‌شود. شواهد و قراین این‌گونه گواه می‌دهند که همه‌ی دست‌اندرکاران این حوزه دست‌به‌کار شده‌اند تا هر یک به سهم خود در ثبت خاطرات خوب و خوش در اذهان مسافران داخلی و خارجی و میهمانان نوروزی خوش بدرخشند.

    اما به اعتقاد نگارنده تمام این برنامه‌ها لازم هست ولی کافی نیست، چه اینکه این مهم میسر نخواهد شد الا اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری استان یزد (خصوصی و دولتی) بر آن شوند تا در امر برند سازی گردشگری استان برآیند و با تهیه‌ی یک برنامه و استراتژی مناسب در پی این برآیند تا صنعت پاک و تمیز گردشگری را جایگزین دیگر صنایع آلاینده و پر آب خواه استان که در مذمت آن در یادداشتی مستقل به آن خواهیم پرداخت، کنند تا اینکه هر چه زودتر استان یزد به شاخصه‌های شهر پایدار دسترسی پیدا کند.

    کلام آخر

    با توجه به پتانسیل‌های مختلف استان یزد در حوزه‌ی گردشگری، برند سازی می‌تواند رونق گردشگری را در این شهر به دنبال داشته باشد؛ و رونق صنعت گردشگری منجر به بهبود شاخصه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی می‌شود که رشد این شاخصه‌ها ما را به داشتن شهر پایدار مفتخر می‌سازد.

    لینک کوتاه : http://ashkezarnews.ir/NamJX

  • Telegram
  • ارسال نظر :

    یک پاسخ به “رسیدن به شهر پایدار در گروی برند سازی شهر یزد”

    1. ناشناس گفت:

      بسیار عالی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تکمیل کنید *